Ska jag kämpa lite, eller?

Var ett bra tag sedan som jag la upp texten som Annika skrev om efter raggning, lika bra som alltid. Självklart väckte det också tankar hos mig när jag läste igenom det hon skrev om raggning som oftast ligger som ett ansvar hos killen. Vi lever i ett samhälle där allting ska vara allt mer jämlikt mellan kvinnan och mannen ändå finns denna stereotyp kvar av att det ska vara mannen som tar initiativet till kontakt. Är det inte väldigt konstigt egentligen?

 

Tjejer älskar att bli uppvaktade på alla sätt kan vi helt klart konstatera. Jag vet flera av mina vänner som hela tiden gör allt för att tjejen ska ha det så bra som möjligt. Det kan handla om alltifrån att bjuda på mat till småsaker i vardagen. Tjejer är säkerligen lika duktiga på att ge tillbaka på detta område när det gäller uppskattning. Ska jag utgå ifrån mig själv har jag också åtskilliga gånger gjort mitt bästa för att en tjej ska känna sig uppskattad och älskad trots det misslyckas jag nästintill varje gång. Det kommer till en viss gräns där det liksom tar stopp, att tjejen säger ifrån att det är bra. Helt enkelt är avvisande vilket Annika också tar upp. Självklart lägger jag ner när det kommer till denna punkt, kanske helt fel av mig.

 

Efter att jag läst det som Annika skrev inser jag att det kanske är målet för många tjejer att vi killar ska tvingas kämpa lite. Kanske är det en typ av utrensning från de killarna som bara är ute efter något tillfälligt och de killarna som verkligen kämpar för någonting på riktigt. Vad vet jag? Kan det vara så eller?

 

 

Annika, ge mig svaret! Eller någon av er som läser min blogg kanske har svaret på detta?





Postat av: Angela

hur är det med dig då?

DATUM: 2011-02-08 | TID: 14:59:26
HEMSIDA: http://angelacaroline.blogg.se/
Postat av: Sandra Lindholm

sv: ahah, redovsningen är imorgon.... märks att du är sjuk, eller? ;)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 15:23:21
HEMSIDA: http://ssssunshine.blogg.se/
Postat av: Sandra Lindholm

sv: kan ha varit så ja ;) hihi.

vsd gör du?

DATUM: 2011-02-08 | TID: 15:47:34
HEMSIDA: http://ssssunshine.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag blir faktiskt irriterad på tjejer som tänker på det sättet; att de måste ha saker och ting hit och dit, men det kanske är för att jag själv inte alls är sådan. I själva verket blir jag bara illa till mods om jag blir uppvaktad på det sättet -- det enda som räcker för min del är respekt, att man ser mig för den jag är.

DATUM: 2011-02-08 | TID: 16:01:44
HEMSIDA: http://liisiish.blogg.se/
Postat av: frida lindberg - även känd som fritt - FOTO

sv; för om alla är stressade då går världen under, skulle jag gissa på hhaha (a)



(ledsen för sent svar, har inte hunnit svara på kommentarer)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 16:04:44
HEMSIDA: http://fridallindberg.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ha en bra kväll:)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 16:30:12
HEMSIDA: http://saniiee.blogg.se/
Postat av: Sandra

Nu är min tatuering uppe! Vad tycks?:)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 16:44:50
HEMSIDA: http://sandrasobecks.blogg.se/
Postat av: malin

det är bra :) själv då?

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:22:03
HEMSIDA: http://neverwithoutu.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Svar; Visst gör jag ;)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:24:03
HEMSIDA: http://lifebyeleonore.blogg.se/
Postat av: Elsa Burholt - Foto och modeblogg

sv: haha det är askul! Fast du har rätt, jag är den enda bland mina kompisar som tycker att det är kul hehe x)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:41:23
HEMSIDA: http://elsaburholt.se
Postat av: LISA

SVAR: Ja jag me!

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:44:27
HEMSIDA: http://blogofmine.blogg.se/
Postat av: LISA

Fast nu känner jag att jag måste kommentera lite på detta inlägg ;)



Asså många tjejer (tror jag) har en bild av hur Mr Perfect ska vara, och om inte killen är så så vill dom inte ha han längre och tror han är värsta idioten. Men jag undrar då: Vad är det för fel på Mr Good Enough? Mr Perfect existerar inte och kommer aldrig göra, bara i filmer och sagor, men inte på riktigt. Deal with it liksom.



Men sen kan det nog vara en rädsla också att han bara är ute efter något tillfälligt. Man vill ju inte bli utnyttjad, varken som kille eller som tjej.

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:46:31
HEMSIDA: http://blogofmine.blogg.se/
Postat av: sara

min pojkvän tycker om att göra mig glad o vet att jag uppskattar när han gör små söta saker för mig. jag gör det för honom oxå såklart. killar kan lätt bli bekväma o slappa i ett förhållande o glömma bort allt som är romantiskt vilket gör att förhållandet blir tråkigt. därför måste man jobba lite på det alltid, båda två



jag tycker att en mac är lite över min datorbudget;)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:48:05
HEMSIDA: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: chayenne

sv: tackar! Jag gör inte mke idag heller ;)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 18:51:12
HEMSIDA: http://hellsbelle.blogg.se/
Postat av: Rinki

Nu vet jag inte exakt vad Annika skrev (länka gärna till mig). Men jag gillar ändå att utgå lite från egna tankar, men jag är säker på att hon skrev superbra. Det där med raggning är svårt, vi kan nog konstatera att allting kring kärlek och sådant är väldigt komplicerat och svårt; men det är ändå värt att skriva om det, tala om det och vara öppna om det. Jag tror att det hjälper oss själva samt andra.



Visst strävar vi efter ett jämställt samhälle där klyftorna mellan man man och kvinna ska minska och det tycker jag är en bra grej.

Men sedan får man fråga sig vad man vill, jag menar jag säger "tummen upp" till tjejer som vågar ragga på killar; jag menar, varför inte? Men problemet med stereotyperna är också att en raggande tjej kan framstå lösaktig och/eller desperat, en stereotyp även det.



Enligt mig handlar jämställdhet inte heller om att göra tvärtom; göra kvinnan "bättre" än mannen, eller att tjejer helt plötsligt måste ragga på killen, för att det ska bli jämställt - utan det handlar om att man ska ha lika chanser, lika förutsättningar; sedan får man göra som man vill.

Så en tjej som gillar att bli uppvaktad av sin kille eller någon kille, ska inte ses som att hon är emot jämställdhet bara för detta.



En relation består av två personer och båda har lika stort ansvar för att det ska fungera. Sedan kan man ha olika behov absolut; tjejen kanske råkar vara den som är mer osäker och behöver mer stöttning och konfirmering kring hennes partners kärlek till henne, men sådant kan absolut variera. Jag gör fina saker för min sambo, även i vardagen och visst, jag kanske inte är den som betalar då vi går ut och äter på restaurang; men absolut inte för att jag inte erbjuder mig eller för att jag förväntar mig att E ska bjuda mig. Han vill bjuda mig också och jag tror att många killar vill få den chansen att få glänsa; det är ett rätt simpelt sätt att få ett romantiskt, kanske lite mera speciellt tillfälle tillsammans med sin partner och det tycker jag att en kille ska få.



Du skriver att du har misslyckat nästintill varje gång, men första frågan som kommer upp i mitt huvud handlar absolut inte om huruvida du är en dålig kille, utan "har han verkligen hittat rätt tjej?". Det finns ju en del tjejer som är väldigt high maintenance och då kanske inget är tillräckligt, men då är det inte fel på dig!

Sedan blir väl alla - oavsett kön - giriga ibland gör man något speciellt varje dag, så förväntar man sig det och eventuellt mer allt eftersom. Vidare, om tjejen säger stopp och säger ifrån så kan det handla om att det blir för mycket, det måste man ju respektera.



Jag är en sådan tjej som absolut gillar mysiga restaurangkvällar, men det är ingenting som jag vill göra ofta. Någon gång hit och dit, absolut; detta för att behålla magin. Sedan gillar jag att göra små grejer; jag kom på grejen med att skriva en lapp till E där det står "Jag älskar dig för att" på första sidan och på andra sidan ett påstående, kring varför jag älskar honom. Lite löjligt kan tyckas, men bara en sådan liten detalj räcker. Om du träffar en tjej som du måste överösa med saker hela tiden - även om du är okej med det - så förtjänar du bättre. Men ibland är det skönt att få skämma bort den man älskar också, så länge man behåller magin! Alltså inte gör det för ofta.



Att en tjej sedan kan vara lite distanserad och spela svårfångad kan absolut vara för att sålla bland killar; se vilka som faktiskt kämpar för en. Många tjejer har dåligt självförtroende och jag tror att vissa behöver något extra hos killen: för mig handlar det mycket om att han ska kunna läsa mig, kunna läsa mellan raderna liksom vidare att han också är villig att vara lite spontan. Som en liten grej att E vet att jag älskar chips och köpte hem det utan att ha frågat mig, det är fint tycker jag.



Ge inte upp vännen, jag tycker att du verkar som en jättehärlig kille och du kommer att finna den perfekta kvinnan för dig, det vet jag.



Förlåt för "uppsatsen"...hoppas att kommentaren inte bara var dravel.



Kram på dig!



DATUM: 2011-02-08 | TID: 19:10:20
HEMSIDA: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: Erica Hallström

Enligt mig är en sund relation då båda parter får kämpa :)

DATUM: 2011-02-08 | TID: 21:11:40
HEMSIDA: http://ericahallstrom.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0