Gammal tant gör så gott hon kan…

Ja, så känner jag mig rätt ofta nu för tiden. Varför?
Åldersnoja?
Dåligt självförtroende?
Ja vad tror ni?

 

Tror alla mina frågor kräver en förklaring, så den ska ni få nu. Jag jobbar ju sen några månader, efter en rätt lång tid av arbetssökande (vägrar säga arbetslös, det låter så negativt).  Och då har jag fått förmånen – för det är faktiskt helt rätt ord – att få jobba bland mycket yngre personer. Det är stimulerande, jag tror nog jag hinner med ”gammelgnället” ändå i livet. Där jag är nu är det många unga som är timanställda, pga studier eller andra jobb. Säkert flera av er som känner igen sig i den situationen.

Att få lära känna, eller i varje fall bli lite ytligt bekant, och byta erfarenheter mellan generationerna på en arbetsplats tror jag är bra för de ungas fortsatta arbetsliv. Inte om man råkar på nån riktigt grinig människa som bara gnäller förstås, men varför ska man vara sån? Ta fram den positiva sidan och låt ödet sköta resten, så kan lyckan vara gjord. Men det är klart att en 20-åring är snabbare både i huvudet och rörelserna än en 56-åring. Och det är där rubriken kommer in; jag gör så gott jag kan, så länge de är nöjda med det så är det bra. Men det kanske finns något annat som kan uppväga, nämligen erfarenheten – och viljan att dela med sig av den.  Jag lever i a f på det hoppet. – Och njuter av livet så länge, även om jag är trött när kvällen kommer. Men om jag minns rätt så var jag det när jag var 25 också…

 

Hur är det med er? Unga, pigga och raska? Eller trötta och slitna? För jag tror inte det är helt lätt att vara ung heller. Mycket som ska hinnas med, många beslut som ska tas om allt möjligt. Och det mesta rör framtiden; med hela livet framför sig gäller det att hitta sin roll. Men det är inte det lättaste att göra så där på en gång. Ni får låna min paroll om ni vill, med en liten justering - ni behöver inte kalla er ”gammal tant” redan. Kanske: ”ung och grön” gör så gott hon kan… Lycka till!

 

Om jag ska fortsätta att tjata om det här med åldersskillnaden; jag är så glad för att en och annan av er gillar mina inlägg hos Slipsen. Inte bara för egotrippen som det ger, utan för att det ger mig en inblick i en värld som ligger utanför mina vardagliga referensramar. För jag kan ju inte låta bli att gå in och kolla på de bloggar som jag får kommentarer ifrån. - Nyfiken, vet ni. - Och det har jag lärt mig, att det finns mycket bra ungdomar ute i vårt avlånga land. Så ta åt er av den åsikten så mycket ni bara kan!!!  Förresten:  håll med om att Marcus är smart som tar in sin gamla faster som dragplåster på sin blogg  :D

 

En annan förmån att jobba med studerande är ju att jag kan ”måttbeställa” min ålderdom. En dag jobbade jag med en tjej som läser och jobbar lite inom äldrevården; vad mycket tips man kunde få där. En annan dag var det en tjej som läser till socionom med inriktning mot de gamla, så jag bad att få hålla kontakten med henne för framtiden J. Hon lovade att lägga in uppgifterna så snart som möjligt, så det bara är att verkställa  J. Vilka mer kontakter kan jag behöva för att må bra som pensionär? En sjuksköterskestuderande kanske, möjligen dietist också. Friskvårdsterapeut är redan fixat!

Vet ni, jag känner mig rätt lugn inför framtiden. Sen finns ju Marcus – och hans kusiner, och ni – så; jaa, jag ser framtiden an med tillförsikt. Känns skönt.

Men nu är det slut från ”ålderdomshemmet” för den här veckan

Hälsar Faster Gunhild





Postat av: Amanda Rieem

hahahaha nej nej inte alls :p



har du införskaffat några nya vinterskor än då? Va tycker du om bootstrenden?

DATUM: 2010-10-09 | TID: 19:24:41
HEMSIDA: http://rieem.com
Postat av: Girly

åldern är enligt mig bara en siffra.

är 32 men umgås men både dem i 20 års åldern och vän i 50 års åldern....:)



ÄR lika galen och sprallig som en 18 åring:)

DATUM: 2010-10-09 | TID: 19:38:42
HEMSIDA: http://girlysworld.blogg.se/
Postat av: Claudia

jorå här är det toppen! =)

själv då?

DATUM: 2010-10-09 | TID: 20:20:07
HEMSIDA: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: Michelle

sv. nej jag har inte sett det men kul att kunna spela ett instrument! `:)



njah blir prov idag istället tror jag.. eller tidigt imorrn! :/ .. I'll see... :/

DATUM: 2010-10-09 | TID: 21:20:44
HEMSIDA: http://themichelle.blogg.se/
Postat av: FRIDA HJÄRTA KEVIN

SV; Det är bra, själv? :D

DATUM: 2010-10-10 | TID: 09:28:35
HEMSIDA: http://HTTP://FRIDASJOBLOM.BLOGG.SE

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0