EUROVISIONSCHLAGERFESTIVALEN

Ja så tror jag det hette en gång i tiden, Eurovision Song Contest. En stor händelse på TV. När TV bara hade en kanal, och direktsända program från Europa alltid började med Eurovisions-testbilden.  En strikt hallåa som presenterade programmen, alltid i bild mellan varje program.

De tävlande var festklädda, dvs oftast långklänning eller snygg kostym. Uppsträckta till max. Varje land sjöng på sitt språk. Och juryn bestod av expertgrupper, från varje land.

*Twelve points goes to…

 

Det var då det. Idag vet vi ju alla att det ser annorlunda ut. Inte så konstigt, för utvecklingen har ju gått framåt. På alla plan. Jag är inte rätt person att säga om det är till det sämre eller till det bättre. Men mycket har hänt, det kan vi ju konstatera i alla fall!

 

*April, april    -   Waterlo

 

Musiken är ju en helt annan idag. Tekniken likadant. För, låt säga drygt 40 år sen, var man tvungen att uppträda ”här och nu” med musiken . Idag finns hur mycket möjligheter som helst att få till det. Jag tänker inte ens gå in och fundera över all teknik som finns att tillgå. (Som alltid – på gott och ont). Men det betyder ju inte att musiken varken blivit bättre eller sämre, egentligen.  Smaken, ja den vet vi ju alla, är delad och kraven blir högre. Tack för det!

 

*Blixtar och dunder   -   Färgsprakande ljussättning

 

Har inte lyssnat på årets ”inför-program” på TV, men har tänkt se åtminstone stora finalen från Oslo. Ska bli spännande att se/höra vad Europa hittat på i år. Och om Sverige kommer till finalen. Variationen på senare år har ju varit enorm. Häftigast var nästan för några år sen när Lordi från Finland vann. De hade kanske inte allt, men mycket emot sig; språket, musikstilen, kläderna. En sak är säker, efter det har det varit liknande låtar med i uttagningarna varje år. Så nog kan man kalla dem ”dörröppnare” i alla fall.

Dessutom är det ju inget fel på Finland - där man tillbringar en del av sitt liv varje sommar J

 

*Heja Sverige!  -  Heja  Anna Bergendahl!

 

Undrar lite var utvecklingen varit störst egentligen. I musikstilarna eller klädvalen? Klädmodet i dag skulle jag vilja kalla Sparsamt. Alltså så lite tyg som möjligt. Det var allt om det, förstår att jag är ute på hal is. Men snälla ni, tänk på att jag inte är 20 längre, så ha lite förbarmande med mina åsikter. Tack snälla!

 

I årets svenska uttagning har jag fastnat riktigt rejält för Jessica Anderssons låt, en ballad. Ligger just nu på Svensktoppen och spelas rätt ofta på min kanal - P4.

Egentligen har det skett en ganska kraftig utveckling i min musiksmak med åren. Den första skivan var Casatschok (minns inte med vem, och skivan var väl så där om jag ska vara ärlig), en skiva som jag vann i en utlottning i ungdomstidningen (!) Bild-Journalen nån gång i slutet på 1960-talet. Det ni, det var en rejäl start i musiksamlingen. Vinylskiva! 45-varvare! Vinst! Så säg inte att jag inte gör framsteg i smak och kvalitet, trots allt.

 

Har jag gjort bort mig nu, med de här åsikterna undrar och


Hälsar Faster Gunhild

 

 






KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0