STUDENTDAGS

Snart är det dags igen, för en stor grupp skoltrötta? / välutbildade! / ”livsnyfikna” och glada (hoppas jag) ungdomar att komma ut i den stora vida världen! M.a.o. Studenten.

Undrar lite hur det känns!?!

På min tid, jag gick Fackskolan – 2-årig ekonomisk linje  1970 - 72, var det så omodernt att ta studenten så det går inte att beskriva. Ingen vit mössa, eller ljusgrå för vår del, och inga kostymer eller vita kläder!  Absolut inte!!! Det var några stycken på hela skolan som bröt mot det. De lyste som vita fiskmåsar inne bland skeppen som hänger i kyrktaket . (Norrköping är ju en hamnstad, så där finns ”kyrkskepp”).  Avslutningen var ju trots allt i kyrkan, vilket inte alltid är tillåtet idag. Min avslutningsklänning var jättesnygg, lätt glittrigt mörkblå med lång ärm och kort-kort. Verkligen kort-kort!! Men vadå, då var man ju ung. Trots att jag är en långbyxmänniska gillade jag den verkligen.

För mig var det en lättnadens suck den dagen skolan äntligen var slut. Trivdes aldrig riktigt de där 2 åren; men,men… De gick ju de med. Och nå´n nytta har jag ju haft av det.

Ska vi ta en resa bakåt i tiden, om studerande? Jo, det gör vi. Det är ju ändå jag som bestämmer vad jag vill skriva, och gammalt gillar jag. Som jag tror jag skrivit om, har jag ju släktforskat lite. Och då kan man hitta lite av varje. Men för att hålla mig till ämnet;

 

Min farmorsfarmorsfar var barn 3 av 7 syskon i en bondefamilj lång ut på landet i Östergötland. Hans yngste bror, född 1807, ”studerar i Norrköping 1822 – 1829”. Det står inskrivet i husförhörsboken med stora bokstäver. Alltså sågs det som något väldigt stort och fint, på den tiden. Snacka om rang och klasskillnad. (Men det är en annan historia). Jag måste fortsätta att forska lite på vad det blev av honom, och resten av syskonen. Om familjen själva hade ekonomi att låta sonen läsa, eller om (som det ofta var) prästen eller kanske nå´n lärare tyckte han var värd att satsa på. (Återkommer med svar, om jag kan lösa den gåtan).

 

Ett hopp framåt, till ca 1966-67. Då var det ändring från 6-årig till 9-årig grundskola här. De som var födda 1952 fick välja om de ville gå om 7:an och fortsätta några år till, eller om de ville gå ut skolan efter gamla modellen. Det var lite olika bud om vad som var bäst, men många valde att sluta. Och söka till realskolan. En granne gjorde så, och när den skolan var slut var det tentor och krav på att bli godkänd för att få slutbetyg och mössa. Det gick bra för NN, ingen bakdörr utan ut genom stora porten på framsidan. Det blev familjefest och blommor och gratulationer från grannarna. Jag och kompisen var där också. Mitt första minne av ”studentfirande”.

 

När det var dags för syrran, 1979 tror jag, att ”ta studenten” var mössor på modet igen. (Champagnefrukost i parken och en röd klänning, eller hur syrran?) Vi var där hela familjen, utanför skolan och ”tog emot”. Moster och morbror och Susanne också. Den sommarens varmaste dag, tror jag. Minns att mina nya skor satt åt, så jag fick ta dem i handen och gå barfota hem.

Nu är det syskonbarnens Student som ligger närmast, ingen i år. Men nästa år hoppas jag… Och nu vet vi ju att det är inne med studentfirande, eller hur!!

 

Varmt, trångt eller vad som helst, men det är så mycket glädje och förväntningar i luften vid studentutspringen - alltid och överallt - att inget känns jobbigt. Samtidigt är det ju en stor avskedstid. Alla skolkamrater som ”skingras för vinden”. (Men det har jag väl redan skrivit om, tror jag).

 

Till alla ni med årets vita mössa: Lycka till i fortsättningen av livet!!! Och alla ni andra också!

 


Hälsar Faster Gunhild





Postat av: your dream closet

hm jag vet inte hur länge det gäller? Det stod de ingenting om och jag har haft mitt premium nu kanske 3 månader. Det står ingenting om att de bara gäller några månader.

DATUM: 2010-06-05 | TID: 19:43:45
HEMSIDA: http://yourdreamcloset.blogg.se/
Postat av: WALK IN MALIN

vilken härlig blogg :)

DATUM: 2010-06-06 | TID: 10:25:53
HEMSIDA: http://maaaliiin.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Svar: Ja, alltså, jag tycker också det som stått i tidningarna är väldigt hemskt.. Men jag behöver ett jobb och jag behöver pengarna, och när man är i min ålder är det inte lätt att få jobb, nu med lågkonjukturen och allt.. Så man får ta det som finns! man får inte va kräsen liksom.. men tycker det är hemskt det som stått i tidningarna.. men det gäller ju inte alla MC donalds som tur är!



tack det är bra här med :)



ha en bra dag och hoppas du har sol!

DATUM: 2010-06-06 | TID: 11:14:05
HEMSIDA: http://caffeineaddict.blogg.se/
Postat av: Gabriella

hur ere me dig? :9

DATUM: 2010-06-06 | TID: 12:06:38
HEMSIDA: http://covette.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0