Vad tjock du är



Ibland får jag höra en fras som säkert många skulle bli oerhört glad över att höra. "Vad smal du är" är en fras som kommer ur folks munnar då och då. Frågan är bara om jag ska tolka det som något positivt eller negativt. I vissa fall kan till och med folk säga att jag är för smal. Tydligen har jag då inte lagt på mig tillräckligt. Till följd av detta får jag ofta också tips på hur jag ska gå tillvägaför att lyckas lägga på mig lite vikt. Alltså lägga på mig lite mer vikt för att inte vara så smal.

Men det är ju ingenting jag valt själv dessutom har vissa svårt att gå upp vikt. Och detta gällerinte bara mig utan har hört flera säga samma sak som jag är inne på. För att man är smal skaman vara glad och nöjd. Sedan är det ju ingen fara om någon säger till dig att du är smal.

Samhället framställer många unga att vara smal ska vara underbart samt vägen till framgång. Mendu får inte heller vara för smal. Sedan är ju vikt en fråga som man inte alls pratar högt om speciellt inte när det gäller tjejer. Du går ju aldrig fram till en tjej för att ta reda på vikten, speciellt inte om det är en lite överviktig, nej då ska du vara tyst. Pratade med en tjejkompis om detta för någon dag sen där det visade sig att hon hade fått samma kommentar som jag fått ta emot. "Vad smal du är, du borde kanske gå upp lite" hade hon fått ta emot. Hade detta gjort henna glad? Nej, tvärtom.

Du går väl aldrig fram till någon som du anser väger för mycket och uttrycker detta följt av tips på hur hon/han kan gå ner i vikt. Skulle du göra det så blir du säkert stämplad som idiot men när detgäller åt andra hållet är det inga problem utan då ska man vara stolt.

Precis likadant gäller om du är lite blyg och tillbaka dragen, då är det istället "vad tyst och blyg du är" som är en standardfras som vräks mot en. Vänder vi på det här också så går väl inte någon fram till någon och säger "Fan vad du pratar. Kan inte du vara tyst nu?". Och skulle någon göra det skulle du säkerligen bli stämplad som idiot.

Jag ser inte heller något rätt och fel i att väga för lite eller för mycket. Alla är vi ju olika därför borde vi väl också acceptera detta. Men nästa gång du kanske träffar en smal person eller kanske blyg så behöver du väl inte tala om det. Tror du inte personen redan vet om detta? Tror du att han/hon mår bättre av att få höra det hela tiden?

Testa någon gång att säga "Vad tjock du är, du borde börja träna" följt av att säga till någon lite mindre "Vad smal du är, borde du inte gå upp?". Vilken fras tror du flest kommer rynka på ögonbrynen åt?


Håller du med mig om det jag skriver i veckans krönika, kanske har du en helt annan åsikt kring just denna fråga. Tveka inte om att tycka till med just Din åsikt.




Postat av: Sandra

Ibland undrar man om folk helt saknar social kompetens. Finns väl saker man bara håller sig ifrån att säga..



Ja men det förstår jag. Usch så tungt. Men dom kommer igen, snart uppehåll så får dom ny energi ska du se! Matchen är klockan 16 den 13 juni.

DATUM: 2009-06-02 | TID: 11:30:16
HEMSIDA: http://froggie.blogg.se/
Postat av: natta

du har så jävla rätt.

DATUM: 2009-06-02 | TID: 12:02:24
HEMSIDA: http://almond.blogg.se/
Postat av: Emelie Dahlgren-The one and only!

Hej:)

Vad gör du`? =)

Kolla gärna in i bloggen där du kan läsa om att vinna 10 000kr att shoppa för på HM :)

DATUM: 2009-06-02 | TID: 12:34:39
HEMSIDA: http://emeliedaahlgren.blogg.se/
Postat av: MS » Amor vincit omnia

SV: tack :) ja du, har varit på sjukhuset och så. nu ska jag ta det lugnt, du då? :)

DATUM: 2009-06-02 | TID: 12:48:59
HEMSIDA: http://msundin.blogg.se/
Postat av: Rebecca (:

Jag håller med dig!



hehe ja, jag får skriva ihop något och så mailar jag dig (:



ja dte är bra med mig, hur är det med dig ?

DATUM: 2009-06-02 | TID: 13:30:42
HEMSIDA: http://rebeccalundgren.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Ja det var en bra fråga, men som i ditt fall så är man ändå en trogen supporter! :) Det är bara det att man kan anse det som 'starkare' att fortsätta gå på matcherna och heja och skrika fram sitt lag, försöka få dom till en seger. Då visar man mer att hoppet finns kvar :)

DATUM: 2009-06-02 | TID: 13:32:13
HEMSIDA: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Malin-Hockeyfruga

hehe ja här med..den kom tillslut å nu är de sommar igen ;P

DATUM: 2009-06-02 | TID: 14:08:51
HEMSIDA: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Sv: Ja det vore jätte kul att få vara med på en intervju hos dig! :)

DATUM: 2009-06-02 | TID: 14:35:47
HEMSIDA: http://stockholmsflickans.blogg.se/
Postat av: Stoneriver

Ja, nog är det känsligare att säga till någon: "vad tjock du är" än "vad smal du är". P.g.a våra ideal....

DATUM: 2009-06-03 | TID: 21:08:16

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0