Grillad gör mig rädd


Jag fullkomligt jublade när jag häromdagen fick höra att SVT ska lägga ner Grillad. Har sett några avsnitt av det programmet men har inte blivit någon fantast av det, utan tvärtom. Hela idén gör att jag blir väldigt upprörd över att SVT kan göra så dåliga program och ha med i sitt utbud. De kunde ju ha lagt det mitt i veckan men lägga det på bästa sändningstid, klockan åtta på fredagkvällen. Nej, skärpning.

Tydligen kan man göra allt bakom homor nu förtiden. Blir mer fundersam när alltid konst blir ifrågasatt när det ändå har ett gott syfte men allmänheten tycker det är fel. Konsten gör ju trotsallt inte att någon privatperson mår dåligt är blir mobbad psykiskt som det blir lite i detta program. Samtidigt ser vi en utveckling där ungdomar mår sämre än någonsin i samhället, men vad har man för förebilder? Ser några komiker på tv som ska driva med en gäst och säga taskiga saker. Var går egentligen gränsen för vad som är roligt och vad som är allmänt elakt?

Får man göra allt i humors namn? Är det rätt att använda det som skydd?

Jag skulle vilja svara nej på båda dessa frågorna, precis lika mycket som jag skulle säga nej till frågor kring konst. Min åsikt är att man alltid måste se vilka konsekvensker det kan ge i samhället. Att tv påverkar mycket på samhället är ju långt ifrån nytt, men här verkar man ju uppmuntra till att vara ironisk taskig mot andra. Att ungdomar mår allt sämre är uppenbart alla undersökningar visar på det. Vi ställer oss frågan varför det är så. Är det bara jag som ser ett samband?

Verkligheten går mot en dyster utveckling. Personligen blir jag rädd när jag ser sådana program där man skämtar om något på någon annans bekostnad. Säkerligen är det jag som har fel, jag är väl för töntig och kan inte acceptera den nya hårda jargongen som ska vara överallt. Att ifrågasätta detta är inte många som vågar göra för om folk gillar det är ju allt frid och fröjd, men lämnar 700 000 tittare programmet efter en vecka måste det nog vara fler som håller med mig.

Varför ifrågasätter inte fler detta?




Postat av: Stoneriver

Håller med dig fullständigt om det du skriver. Men tyvärr så är det så nuförtiden att man ska förnedra/trycka ner andra människor. Var tog den gamla hederliga solidariteten o rättvisekänslan vägen? Vill vi ha ett samhälle där alltid den tuffaste o starkaste (gaphalsen!) får sista ordet? NEJ!!!

DATUM: 2009-04-19 | TID: 19:35:33
Postat av: lovisa

tycker inte heller det var speciellt bra faktiskt.

DATUM: 2009-04-19 | TID: 23:36:50
HEMSIDA: http://lovisap.blogg.se/
Postat av: Kalle

såg det bara innan det där uttalandet som fick en del uppmärksamhet, riktigt kasst program. sen personpåhopp är så off, så trist å onödigt. man ska aldrig såra folk, sen kan man skämta om mycket på rät sätt!

DATUM: 2009-04-20 | TID: 22:30:15
HEMSIDA: http://elviskalmar.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0