En helt ny panel!




Idas svar

1. Nu har det blivit dags för dig att göra debut i panelen. Kan du berätta vem du är?

- Absolut! Jag heter Ida Sandell Stålsjö, pluggar andra året på samhällsprogrammet på Alströmergymnasiet i Alingsås. Fyller 18 till sommaren. På fritiden är jag gärna med min pojkvän eller mina vänner, bloggar på idavendela.blogg.se, shoppar eller fotograferar! Försöker leva livet så gott det går!

 

2. Protesterna i Kairo pågår för fullt. Hur väl insatt är du i detta?

- Inte särskilt insatt måste jag erkänna. Har snappat upp lite smådetaljer men inte riktigt haft tid att ta reda på så mycket, i alla fall vet jag inte tillräckligt mycket för att känna att jag kan uttala mig om det!

 

3. Under veckan skrev Aftonbladet om hur lata 80- och 90-talisterna är. Håller du med om detta?

- Har missat det också, woops.. Men jag kan nog tro att det stämmer. Lite latare åtminstone. Tidigare generationer levde i ett lite mer slitsamt samhälle och kanske är vana vid att jobba lite hårdade. Idag har vi kanske blivit lite bortskämda. Men det skiftar ju från person till person, det finns ju 90-talister som är hundra gånger driftigare än en 60-talist till exempel. Det handlar nog mest om inställning och motivation tror jag.

 

4. Melodifestivalen sparkade igång förra helgen, följer du detta?

- Var faktiskt på fest men vi slog ändå troget på tv:n. Schlager är inte riktigt min grej men Melodifestivalen är ju ändå en klassiker! Jag kommer nog kolla nästan varje gång tror jag.

 

5. Vilka ämnen skulle du vilja säga är dina starka områden?

- Starka ämnen.. Det var en svår fråga, haha. Rent allmänt är jag intresserad av mode och kläder. Jag skulle nog kanske våga kalla mig lite allmänbildad i alla fall, och om jag känner att jag har tillräckligt med underlag brukar jag vara ganska säker när det gäller att ta ställning till vissa saker. Vi får väl se hur det går för mig, time will tell!

 


Amandas svar

 


1. Nu har det blivit dags för dig att göra debut i panelen. Kan du berätta vem du är?

- Jag är en målmedveten glad 17-åring som går andra året på naturlinjen på Jensen gymnasium norra i Stockholm. Jag älskar kläder, skor, skönhetsprodukter, resa utomlands, träning, att umgås med en massa vänner & familj, gå ut och äta goda middagar, ha myskvällar, blogga och träffa bloggläsare, gå på bio, festa, åka på weekendresor... ja allt möjligt alltså! Jag lever ett väldigt aktivt liv och har alltid en massa saker för mig vilket jag tycker är super roligt! Min pappa bor i Dubai city så dit åker jag varje lov och där spenderar vi dagarna på olika hotell och solar & badar, shoppar i obeskrivligt stora galna shoppingcenter och gör andra häftiga saker. I min blogg skriver jag rätt mycket om mina resor dit. 


2. Protesterna i Kairo pågår för fullt. Hur väl insatt är du i detta?

- Jag bloggar ju, då sitter man vid datorn på kvällen istället för att titta på nyheterna, haha. Nej, jag vet vad som pågår men är inte mer insatt än så.


3. Under veckan skrev Aftonbladet om hur lata 80- och 90-talisterna är. Håller du med om detta?

- Äh, det där tror jag inte stämmer, jag är ju 90-talist och jag är inte lat alls, haha ;-) Att inte ha något att göra är det värsta jag vet! Okej, vi kanske är lata i den bemärkelsen att vi googlar upp saker på mobilen istället för att slå det i telefonkataloger, men det handlar ju inte om lathet, utan snarare bekvämlighet som att vi t.ex. är mer vana med avancerad teknik än de som föddes tidigare. Idag pratas det mycket om hälsa, kost och träning och jag hoppas och tror många av oss som är yngre än medelåldersmänniskorna tar åt oss mycket av det, försöker äta hälsosamt och sund samt leva aktivt. Jag tror inte heller vi är lata i skolan/jobb, utan snarare jobbar vi hårt för att nå våra mål och drömmar! Jag tror inte vi 80- och 90-talister nöjer oss med vad som helst. Och det som Aftonbladet tog upp angående att vi sjukskriver oss från jobb/skola utan att vara fysiskt sjuka kan bero på att vi inte mår bra psykiskt. Jag tror 80- och 90-talister (om man drar alla över en kant) har höga krav på sig själva och lever stressiga liv, risken att "gå in i väggen" eller känna sig helt slutkörd är nog tyvärr stor och om vi känner att det är på gång kanske vi sjukskriver oss för att samla kraft så att vi inte blir sjuka.


4. Melodifestivalen sparkade igång förra helgen, följer du detta?

- Nej, på lördagkvällar gör jag faktiskt annat än att titta på melodifestivalen. Om jag har en hemmakväll med mys så lagar jag hellre stor middag med ett gäng vänner, sitter och äter och snackar länge och sen ser en bra film, än att titta på svenska artister jag knappt känner igen med fula outfits på melodifestivalen... För mig räcker det att se finalen med de bästa bidragen, tycker det är så många pinsamt dåliga bidrag i deltävlingarna :)


5. Vilka ämnen skulle du vilja säga är dina starka områden?

- Resor, resor, resoooor! Jag har rest väldigt mycket eftersom båda mina föräldrar arbetar inom flyget, min pappa bor utomlands och alla i min familj älskar åka utomlands. Andra ämnen som intresserar mig och som jag bloggar om är bl.a. hälsa, mat, en massa shopping, mode, kläder, skönhet & träning. Jag tycker allt detta är jätte roligt och kan mycket om det mesta av det!

 





Postat av: karin

Hej igen! hur är allt?:)

DATUM: 2011-02-11 | TID: 18:09:13
HEMSIDA: http://styleandthecity.se
Postat av: Cecilia

80 och 90-talister är inte både lata utan bortskämda också och det tack vare forskning om människan och pedagogik, hade forskningen inte gått framåt hade vi fortfarande levt efter behaviorismen vilket de i exempelvis England fortfarande gör och de personer är minsan varken bortskämd eller lata!

DATUM: 2011-02-11 | TID: 18:41:11
HEMSIDA: http://nogg.se/cissilia
Postat av: LISA

SVAR: Jo det skulle jag nog kunna göra, har du något tips på VAD då isf? :)

DATUM: 2011-02-11 | TID: 19:12:46
HEMSIDA: http://blogofmine.blogg.se/
Postat av: STYLE CRUSH

sv: åh jag gillar de också tack! :D haha hade en sådan härlig kväll!

DATUM: 2011-02-11 | TID: 19:49:58
HEMSIDA: http://malinronnquist.se
Postat av: Yasmine

okej, idag händer det väl inte mycket :)

Själv då?

DATUM: 2011-02-11 | TID: 20:24:50
HEMSIDA: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: therese

sv: Jaa men det vore jättekul att få vara med och skriva i "din" panel :)

DATUM: 2011-02-11 | TID: 20:37:25
HEMSIDA: http://smilelikeyoumeanitt.blogg.se/
Postat av: jenny

kul med panelen!

svaren från frågestunden är nu uppe.

MISSA INTE

DATUM: 2011-02-11 | TID: 21:58:54
HEMSIDA: http://roseettens.blogg.se/
Postat av: LIENE

Gillar svaret som Amanda skrev till 3:e frågan! Det stämmer tror jag.

DATUM: 2011-02-12 | TID: 08:09:34
HEMSIDA: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Va roligt att läsa alla svar, speciellt Amandas! Gillar henne!

DATUM: 2011-02-12 | TID: 08:29:23
HEMSIDA: http://fikamed.blogg.se/
Postat av: lovisa

sv: haha jag skrev ju det?:P att jag vet hur viktigt det är att inte skippa måltider och att jag själv alltid äter regelbundet än fast jag kanske inet alltid är hungrig

DATUM: 2011-02-12 | TID: 09:36:27
HEMSIDA: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: amanda

sv; haha secret ;) haha nädå men de e en kusin till en som bor på min gata (A) :p

DATUM: 2011-02-12 | TID: 10:31:03
HEMSIDA: http://maandiiiss.blogg.se/
Postat av: Maria

Inte precis, men det ger pengar iaf :)

DATUM: 2011-02-12 | TID: 10:37:31
HEMSIDA: http://mariaeleonor.blogg.se/
Postat av: angelica

sv okej va härligt :)

lite :) själv då?

DATUM: 2011-02-12 | TID: 10:40:02
HEMSIDA: http://angelicacarlsson.blogg.se/
Postat av: Kung Evve

Hade jättekul :) Mår dock inte så bra idag haha

DATUM: 2011-02-12 | TID: 13:01:28
HEMSIDA: http://kungevve.se

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0