Välkomna till min skrivarhörna!

Egentligen blev det två fel direkt här känner jag, visioner har man väl alltid av olika slag och skrivarhörna låter som om jag är nån författare - vilket inte alls stämmer. Men min vision kanske omedvetet är att kunna skriva och att någon/några ska kunna få ut något av det. I varje fall är det roligt!! Det finns ju ett gammalt ordspråk som säger att om man planterat ett träd har man inte levt förgäves. Visst har jag planterat riktiga träd också, men det här känns nästan som en liten ekplanta. (Ek är ju ett kulturträd som kan bli väldigt gammalt).

 

Som motpol till gamla ordspråk; jag tittade på På Spåret och där var en fråga om ”nya språket”, dvs förkortningar i dataspråket (irl, brb t.ex.). Kände mig som ????, men inte ens Filip och Fredrik kunde svaren. Och det kändes skönt. Men jag blev ändå lite nyfiken och ska försöka lära mig – om jag hittar nån ”ordbok ” - åtminstone för att förstå. Men jag tror nog jag behåller mitt sätt att skriva på, annars är det ju inte jag.

 

Apropå nyfikenhet, det är en bra grund för att lära sig mera. Inte nyfiken på andra personer, utan på: hur saker och ting hänger ihop / varför det är som det är / hur kommer man dit man vill / vad kan jag göra för att påverka eller bli påverkad på ett positivt sätt. Om man är skoltrött eller arbetslös är det ju inte så lätt att hitta det där ”positiva tänket” som behövs, oavsett om man är 18 eller 55 år. Då gäller det att ”vidga vyerna” på alla möjliga sätt; en ny hobby eller en kortare kurs kanske. - Eller som gästbloggare. För en 55-årig faster är det en höjdpunkt att få skriva annat, som komplement till alla jobbansökningar, ska ni veta.

 

Söka jobb. Ingen rolig sysselsättning egentligen, antingen är jag för gammal eller har inte rätt utbildning. (2-årig ek linje 1970-72 är inte mycket att komma med idag). Men det är nog minst lika jobbigt att vara ung, ofta är det ju både utbildning och erfarenhet som krävs. Och det är ju ingen lätt kombination, om man inte får en chans att komma ut i arbetslivet från början. Hoppas att trenden vänder snart, och ”hjulen börjar rulla” som det så fint heter.  Då är vi på hugget!!!  Eller hur?

 

Vill ni ha ett gott råd? Lyssna på goda råd, hur konstiga de än låter just för tillfället. Tänk igenom dem och spara de bästa i bakhuvudet och ta fram vid rätt tillfälle. När jag var i 18-årsåldern fick jag rådet av min klasslärare att läsa till lärare. Passade mig bättre än ekonomi, enligt henne. Jag tyckte hon var helt galen! Aldrig!! Men jag tror hon såg mig bättre än jag själv gjorde då. Att dela med mig av min lilla kunskap är roligt, har jag upptäckt. Tänk om jag lytt det rådet då…..

*En sak till, även om man inte bryr sig om de där goda råden kan man få ett bra liv ändå.

 

Nu när jag läst igenom vad jag skrivit känns det lite halvtungt, men nästa gång kanske hjärnan har tinat upp efter -20 grader idag. (Tur att jag hade nåt att skylla på). Ha det bra!!!

 

Hälsar Faster Gunhild





Postat av: caroline

Hej!

Jag är stressad som vanligt, full rulle här. Har faktiskt inte hunnit tänka på listan överhuvudtaget men jag får försöka göra det ikväll. Hoppas allt är bra med dig med

DATUM: 2010-01-16 | TID: 12:31:25
HEMSIDA: http://www.packelina.com
Postat av: LIENE

Intressant inlägg:)

DATUM: 2010-01-16 | TID: 15:21:56
HEMSIDA: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Malle - Hockeyfru

kloka ord!

DATUM: 2010-01-16 | TID: 16:31:16
HEMSIDA: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: sarah

trevligt läsning (=

DATUM: 2010-01-16 | TID: 17:28:08
HEMSIDA: http://thiindra.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0