Tanken slog mig

Utanför sitter de utslagna som jag just passerade förbi utan att ens vända min blick åt deras håll. Och varför i hela friden ska jag ens göra det, de har säkert fått mängder med chanser här i livet men inte tagit den. Nu är de på samhällets botten och kan inte ta sig upp. Som om någon bryr sig om detta. Skulle inte tro det. Istället lever vi våra liv precis som om ingenting hade hänt. Ensam går det inte ändra på problemet.

 

Detta gäller nog för det allra mesta här i livet. Däremot är ju det lilla viktigt för det är ju en del i det hela och vad är ordspråket säger. ”Tillsammans är vi starka”. Vänta nu dessa herrar som sitter här är ju många och borde ju faktiskt vara kapabla till att ta sig upp från botten, men det går inte. Tillsammans kämpar de säkerligen för att få ihop till den där flaskan sprit som krävs för att överleva vardagen och glömma alla bekymmer. Vad som skrämmer mig desto mer är att det säkerligen sitter någon på en plats högre upp i samhället och tjänar pengar på dessa människor. För var får de tag på spriten?

 

Jag ser dem genom fönstret där jag går i väntan på att spendera mina intjänade pengar från senaste månaden. Det brinner i min plånbok och utanför sitter dessa människor och skulle säkerligen göra allt för att byta scenario med mig. Frågan är bara vad de skulle lägga sina pengar på.

 

Mitt tips är spriten.

 

En drog som tar död på många men är så accepterad i vårt samhälle och hur kan den egentligen var det? Jo, svaret är enkelt . Det är en del av vår tradition och skulle inte gå att ta bort. Men vi borde kanske ställa oss frågan ibland. Varför? Prova någon gång att berätta om hur mycket, ta som exempel, LSD du tog i helgen. Då skulle folk rynka på ögonbrynen. Säger du där emot de klassiska att du drack så mycket i helgen. Rynkar någon på ögonbrynen? Kanske men absolut inte lika mycket.

 

Varför?

 

Är det en del av vår tradition, svar ja. Är andra droger farliga, svar ja. Är alla droger farliga, svar ja. Är det socialt med en öl till mat, svar ja. Är det accepterat att ta ett glas vin själv till maten, svar nej.

 

Vad är skillnaden? Prova någon gång att säga att du själv tog ett glas vin till maten. Börjar folk fundera, ja troligtvis. Snart kanske du är en av dessa herrar eller damer som sitter på parkbänken utanför fönstret. Nej, så långt ska vi väl inte sträcka oss.





Postat av: Louise - Ur mitt eget perspektiv

Hum.. Tänktvärt de där!



Jodå det får finfint på jobbet. Ganska lugnt på dagarna med på helgerna är det en jäkla drag. ^^



DATUM: 2009-10-07 | TID: 19:27:39
HEMSIDA: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Vanadesse.

jasså tenta i vadå? :)

jag har skola annars inget spec.

DATUM: 2009-10-07 | TID: 19:54:16
HEMSIDA: http://vanadesse.blogg.se/
Postat av: Stoneriver

Tyvärr ligger det i de flesta människors natur att droga sig på något vis då och då ända sedan stenåldern. Det finns forskare som påstår att "samhällen" som vi känner dom nu, uppstog till följd av att människan lärde sig bruka jorden, och av en del av grödan brygga öl(!) Då slog man sig till ro så att säga. Mot att förut ha varit ett vandrarfolk. Tycker nog själv att ett drogfritt samhälle vore det bästa, men det är nog lika utopiskt som min ungdomsdröm om ett klasslöst och jämlikt samhälle är jag rädd. Alkoholens roll som ett socialt smörjmedel får väl inte glömmas bort heller. Hur många tjejer/killar hade vågat gå fram och säga nåt till den där tjejen/killen utan lite alkohol i sig. Inte många. (men dom undantagen finns naturligtvis!) Fast totalt sett är naturligtvis sprit o sånt skit....

DATUM: 2009-10-07 | TID: 22:21:46
Postat av: Angelica

ja alkohol är accepterat... dumt egentligen

DATUM: 2009-10-08 | TID: 00:37:07
HEMSIDA: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej! Hur är läget idag? =)

DATUM: 2009-10-08 | TID: 09:11:58
HEMSIDA: http://svisch.blogg.se/
Postat av: jennifer

Svar; Jo det är fint, självdå?:P

DATUM: 2009-10-10 | TID: 16:17:42
HEMSIDA: http://ruckis.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0