Supporter på riktigt

Sitter här och laddar inför årets tredje träningsmatch med mitt hjärtelag. Har någonstans bestämt mig för att i år lägga mer fokus på laget än vad jag gjorde förra året. Kunde ju knappt kalla mig supporter då. Men i år tar jag nya tag precis som hela staden verkar göra. Förra helgen var det dubbelmatch mot Smedby och Motala totalt kom ungefär 850 personer och kollade på dessa matcher. Suget finns kvar i staden trots att alla man pratar med är väldigt negativ. Verkar ligga någon hatkärlek till laget som är stadens hjärta. Pratar självklart om IFK Norrköping. Att förra helgens resultat som slutade med 7-0 på båda matcherna (5-0 Motala respektive 2-0 Smedby) visade på hur truppen ser ut när motståndet inte var det bästa. Men det är en liten indikator. Att jag dagen efter kunde läsa "Detta säger ju inte ett skit om var IFK står just nu, kommer säkert gå dåligt i år igen" på forumet i lokalatidningen NT. Uttrycket säger lite om hur den typiske supportern ser ut. Bättre att vi erkänner direkt att vi inte är så bra, för det kan ju komma gå dåligt i framtiden. Där har vi ordet hatkärlek ännu en gång. Kan mycket väl tänka mig att personen bakom inlägget är en som går på varje hemmamatch, kanske åker på några bortamatcher under en säsong.

Detta faktum hör till helt enkelt. Alla har lärt sig detta och en struktur över hur man ska agera i sina uttalande kring klubben är hårt ifrågasatt. Gör rätt uttalanden till rätt personer. Var kritisk i ditt läger, men inte mot externa parter. Skulle exempelvis en Elfsborgs-supporter påstå något i termer som "Fan, vad dåliga ni är alltså!" Här gäller försvarsposition. Helt plötsligt är IFK Norrköping inte alls dåliga utan man älskar sitt lag över allt annat. Ta aldrig skit från de så kallade topp-5 lagen. Hatkärlek. Internt kan vi ogilla vissa saker i spelet eller hur vissa agerar, men utåt är allt bra.

Denna atmosfär är något jag gillar i klubben. Så över till dagens match. Sirius kommer på besök till Idrottsparkens Konstgräs. Här kommer det garanterat bjudas på bättre motstånd än förra helgen, efter att Sirius spelade 1-1 mot Djurgården. Men frågan är mer hur pass bra Djurgården är just nu, men det är ett bra resultat.

Personligen ser jag framemot matchen och laddar med att läsa matchpuls och höjer pulsen.

Jag tippar: 3-1 till IFK Norrköping




Postat av: izza

ha en bra dag

DATUM: 2009-02-21 | TID: 11:32:25
HEMSIDA: http://jjordgubbssaft.blogg.se/
Postat av: johanna

Fotboll. så kul så kul =)

DATUM: 2009-02-21 | TID: 11:49:23
HEMSIDA: http://misseverything.blogg.se/
Postat av: IDA

Hoppas du får en fin lördag! :)

DATUM: 2009-02-21 | TID: 13:07:05
HEMSIDA: http://idaeliasson.blogg.se/
Postat av: Malin

SV: blir det melodifestivalen ikväll? ;)



hmm ikväll ska jag till en kompis, hon fyller år och så.. egentligen vill jag bara vara hemma och chilla då jag har spelat cup hela morgonen så jag har grymt ont i fötterna och är helt slutkörd :P vad ska du göra ikväll då? :)

DATUM: 2009-02-21 | TID: 13:45:09
HEMSIDA: http://malinsundin.blogg.se/
Postat av: JOANNA

sv: hittade massa fint:)

DATUM: 2009-02-21 | TID: 13:56:21
HEMSIDA: http://byjoanna.blogg.se/
Postat av: Matilda

jag tror och hoppas det går bra för IFK iår. Förra året gick det riktigt dåligt, men nu när vi har så fina arena måste det gå bättre, och nu är vi i superettan igen, det borde vi klara!



och jag håller med om hatkärleken :P

DATUM: 2009-02-21 | TID: 14:36:03
HEMSIDA: http://matildafrisk.blogg.se/
Postat av: Stoneriver

Går IFK Norrköping upp till allsvenskan 2009 ska jag springa Norrköping-Arkösund tur o retur! Hoppas jag slipper...;-)

DATUM: 2009-02-21 | TID: 21:50:02

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0