Viktoria kämpa sig upp

Vi går vidare i samtalet för att prata lite mer om vad hon själv har tagit sig igenom under hennes resa från sitt gamla jag till sitt nya jag som hon själv uttrycker det.

- Jag ser mig själv som mitt nya jag mot mitt gamla jag, där mitt gamla jag är den som jag var innan när jag mådde dåligt. Väldigt dåligt. Och jag var väldigt långt ner på botten. Det var tre år sedan men egentligen har jag mått dåligt sen början av högstadiet fram till våren 2008. Det var då jag började arbeta med detta. Och nu ser jag det som mitt gamla jag men när jag fick hjälp kunde jag se hur illa situationen var och vad jag behövde hjälp med och efter det blev jag som en ny person.

På vilket sätt mådde du dåligt?

- Kortfattat, jag var osäker, jätte nervös över. För att ta ett exempel, presentationen i skolan. Och det var jag tre veckor innan jag skulle ha presentation. Jag kunde få för mig minsta lilla sak som gjorde att jag var tvungen att oroa mig igenom hela situationen för att komma på en lösning ifall det skulle bli fel. Men det kunde göra uttryck på flera sätt eftersom att jag hade jätte dålig självkänsla, jätte dåligt självförtroende och trodde inte alls på mig. Detta gjorde att jag hade väldigt ont i magen för att jag var så orolig. Att misslyckas fanns inte på kartan.

 

Hennes ord berör mig när hon berättar om hur hennes gamla jag såg ut då för i högstadiet och gymnasiet och jag kan tänka mig att många befinner sig i samma situation idag och bär på denna osäkerhet. Visst ibland kan också jag gör det men långt ifrån samma skala som Viktoria.

 

 

Vad var vändpunkten till ditt nya jag och hur lång tid tog det?

- Grejen är ju den att en personlig utveckling som jag har gått igenom går ju inte bara på en veckan utan det är en lång process. Jag kunde ju lära mig någonting nytt under en dag och ta till mig det men sedan tar det tid. På ungefär ett år ändrade jag mig ganska drastiskt med mitt tankebeteende. Anledningen till att jag från första gången tog tag i det vara beroende av omständigheterna där jag fick utmana mig själv där jag insåg att det inte var så farligt. Kanske skulle jag kunna slippa att leva med all den oro med tanke på den åldern jag var och jag nyss hade flyttat hemifrån. Jag var less på att må dåligt och jag insåg att om jag gör sådant som är läskigt, alltså utmaningar, kan jag utvecklas och annat genom att våga ta för mig mer. Efteråt kände jag att det inte var så farligt.

 

Hon berättar för mig att allt detta med utmaningarna som hon tog på sig i sin utbildning och känsla efteråt gjorde att hon kände sig starkare och mådde bättre.

Vilka tips har du till dem som sitter i denna situation som du var i, hur skulle du utveckla det med tre ord?

- Det första är att inse vad det är som gör att man mår dåligt för om man inte vet vad det är som gör att jag mår dåligt är det svårt att göra någonting åt det. Många har dålig självkänsla utan att veta om det. Två, försöka läsa mycket böcker om självkänsla och få förståelse kring varför man mår dåligt. Detta kan stå i böcker om självkänsla som är bra att läsa för att även utveckla sig genom tipsen som finns i boken. Och slutligen skulle jag vilja säga att gå och prata med en kurator till exempel. Detta är väldigt individuellt och vissa klarar inte av att prata med någon medans vissa gör det speciellt med någon som man inte känner. Men jag tycker det är en bra sak att prata med någon annan än sina vänner eller så var det i alla fall för mig. Men det är ju olika.

 

Sammanfattningsvis ett, inse situationen. Två läsa böcker kring självkänsla och tre prata med någon speciellt någon som är utbildad.

 

- Förhoppningsvis kan jag hjälpa någon där ute som befinner sig i den situationen som jag var i då men samtidigt är jag noga med att påpeka att jag inte är utbildad för detta är väldigt olika från person till person och det som fungerade för mig kanske inte fungerar för någon annan. Samtidigt lägger jag väldigt mycket tid på min blogg som jag är noggrann med. Till varje inlägg skriver jag först ett utkast för att sedan gå iväg ett varv för att ännu en gång läsa igenom för att se så att jag kan stå bakom det till 100% och så att allts känns ok. Viktigt att det är mina tankar kring ämnet och även rätta stavfel etc.

Hon berättar också för mig att det är många som gett henne beröm för att hon skriver bra med sina texter, kanske har det att göra med Viktorias noggrannhet. Vilket hon tror själv och visst gör hon ett underbart jobb.

 

Tack för att du ville vara med i intervju hos mig.

- Tack så mycket själv. Ta hand om dig nu!

 

Fem val

Natt eller dag

Landet eller stan

Kent eller Håkan Hellström

Sommar eller vinter

Kissie eller Blondinbella


Läs Viktorias blogg om självkänsla genom att trycka på länken.





Postat av: ävelicious

tack, jo det blev jag, för ett tag iallafall :)

DATUM: 2009-12-10 | TID: 18:35:56
HEMSIDA: http://evelinahedberg.devote.se
Postat av: Claudia

haha sisådär om jag ska va ärlig :$ haha :P

DATUM: 2009-12-10 | TID: 18:55:57
HEMSIDA: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: jennifer

Svar; Oh vad kul :D

Jo det är jätte bra med mig, hur är det med dig själv?:)

DATUM: 2009-12-10 | TID: 19:10:07
HEMSIDA: http://ruckis.blogg.se/
Postat av: simone

sv: Heej, jotack - det är grymt bra med mig, hur mår du själv?

DATUM: 2009-12-10 | TID: 23:35:53
HEMSIDA: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Erica

Hennes blogg är underbar! ♥

DATUM: 2009-12-10 | TID: 23:42:18
HEMSIDA: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Jessie James

nu jobbar jag inte med något :P

är från å med IDAG arbetslös.

blev uppsagd för en månad sen.

Så imorgon/idag ska jag på arbetsförmedlingen :)

du då?

DATUM: 2009-12-11 | TID: 00:40:43
HEMSIDA: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

håller med dig om alla den 5 snabba :D

Ha en underbar fredag!

DATUM: 2009-12-11 | TID: 07:28:51
HEMSIDA: http://amandajosefine.blogg.se/
Postat av: aleeekz

jaha vad kul :D. är du duktig? :)

DATUM: 2009-12-11 | TID: 10:25:30
HEMSIDA: http://voffsen.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Bra intervjuat av dig!

DATUM: 2009-12-14 | TID: 13:27:59
HEMSIDA: http://itisart.blogg.se/lisa

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0