Intervju med Matej Lisý del 2

Jag frågar Matej om hur han blev bemött av personer och företag i Sverige.

Väldigt trevligt, folk är hjälpsama. Ibland tycker folk att jag är nån invandrare bara för att jag pratar inte så bra svenska och är fran Slovakien.




Norrköping som länge var med och tävlade om Kulturhuvudstad har mycket att erbjuda när man vet om att det finns olika saker. Speciellt när man hatr bott här hela sitt liv som jag har gjort, men jag undrade om Matej märkte någontin av att Norrköping är en kulturstad.

Trots att det är mycket att se i Norrkoping, jag känner inte så att det Norrköping är stor kulturstad. Mer som en industri stad.



Jag blir lite fundersam över detta men håller sedan med om detta. Ingenting man upptäcker dirket som turist när man är i Norrköping att det är en kulturstad. Det handlar mera om hur industrierna räddade staden när det var som mörkast. Men vad gör egentligen Matej i skolan, vad är det han pluggar?

Jag studerar FBI Finance, banking and investments.

Men vad är målsättningen med detta?

Det är 2 år kvar att studera. Fast nu ska jag ta att är off, for att jag ska jobba i Asien på ett är.

I dagarna fick han däremot reda på att det inte blev något jobb i Asien utan istället bär det av till Iran. Vilket han tycker ska bli mycket spännande och erbjöd mig direkt att komma ner och hälsa på. Som ni märker så är Matej inte en person som ligger på latsida utan han har mängder med projekt som han genomfört.
Vilket är han mest stolt över?

Bachelor degree vilket jag fick efter tre år på universitet, 10 månader i Sverige, Min turistbyra(http://www.diffriend.eu/), och Goteborgs varvet...


Det skiljer sig väldigt mycket i det han sysslar med under sin studietid, alltifrån ekonomi till turism. Därför så undrar jag lite över vad han har för drömjobb i framtiden?

Att bli "financial shark". Det är vad jag drommer om, för att det är det vad jag tycker om. FBI är som min hobby. Jag studerar det och följer också i min fritid.

Vi är påväg att avsluta intervjuen men jag har en sista fråga innan de 4 snabba. Hur kom det sig att han valde just Sverige när han skulle vara utbytesstudent. Landet med isbjörnar på gatan.

Jag kunde väljatmellan Sverige, Danmark och Norge. Jag valde Sverige för att jag trodde att ni har bra ekonomi och då kan jag lära mej språket och det kan hjälpa mej i min framtids karriär.

Vi avslutar intervjuen med de 4 snabba.

Tåg/Buss? Tåg
Morgon/Kväll? Kväll
Öl/Vin? Öl
Svenska tjejer/Slovakiska tjejer? Båda






KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0