Lyckas med studierna såhär

Hur lyckas man med sina studier? Det är ju inte så svårt säger många men jag tänkte ge er lite tips på hur man gör för att lyckas med sina studier och allting annat. Inleder med lite grundläggande av konsten att lyckas med studier.

1. Insikt
Förstå att man har potientiella möjligheter att studera framgångsrikt och att det är man själv som har ansvaret för sina studier och ingen annan.
2. Motivation
Ha en stark drivkraft för att studera.
3. Studievana
Ha kunskaper i studieteknik, t.ex. effektiva metoder beträffande läs- och anteckningsteknik.
4. Självförtroende
Tro på din egen studieförmåga.
5. Allmän studikapacitet
Ha god- och inlärningsförmåga, energi för att orka med studiearbetet, positivr och kreativt tänkande, helt enkelt må bra i sig själv.
6. Stresshantering
Kunna känna igen dig i dina stressreaktioner och förstå vad som framkallar studiestress. Ha kunskap om att kunna förebygga och motverka tentamensstress.
7. Självstyrning
Kunna planera din tid.
8. Presentera dina resultat
Kunna skriva och hålla föredrag.

Ja vad fint det låter men hur lär man sig att bli bättre på att studera? Jo, tänker du igenom det jag skrev här i min lista och går till dig själv så kan du troligtvis förbättra dig oerhört mycket. Tänkte ge er lite tips på hur imorgon.


Blondinbella tycker jag är ett bra exempel på en som lyckats mycket bra med detta ovan, eller håller ni med?




Postat av: ERIK

okejokej. igåt kväll kikade jag också på tv ;D



har du gjort idag då? :)

DATUM: 2008-10-20 | TID: 16:24:45
HEMSIDA: http://eerikandersson.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0