Grupparbeten

Lite tips till er som ska göra grupparbeten i skolan. Det är ju alltid ett problem när gruppsammansättningen ska ske och alla vet inte var man har varandra. Det är extra viktigt att veta vilken ambitionsnivå de andra vill lägga sig på.

1. Introduktion
Presentera er för varandra t ex genom att berätta om er bakgrund. Gör detta även om det endast är en ny i gruppen. Detta kan vara viktigt för framtida arbete. Alla vet lite mer om varandra än tidigare.

2. Arbetet
Berätta sedan för varandra om förväntningar, behov och önskningar inför det kommande gemensamma arbetet. Skriv ner på ett papper där du skriver dina svar på följande frågor; mina förväntningar, mina behov och mina önskningar. Om du skriver ner det så får man lättare fram vad man själv vill ha sagt annars blir det lätt att alla säger "jag tycker likadant som dig".

3. Starta gruppen
Ett sätt att bygga upp en arbetsgemenskap är att man i turordning besvarar ett antal ofullständiga meningar. Dessa meningar visar lättare vad alla i gruppen har för förväntningar och hur man föredrar att arbetet i gruppen ska fungera.
Meningar som går att fortsätta är "Jag trivs i en grupp när....." , "När saker och ting inte går som jag trott så....." och "Jag föredrar att arbeta tillsammans med människor som....".

Detta är en perfekt start för grupparbetet. Ni ska se att det hjälper er i längden när det uppstår problem och andra konflikter!






KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0