Bli smartare med hjälp av sömn

Vad tråkig jag har varit idag! Inte alls någon rolig läsning på bloggen. Ändå har jag haft en dag full med roliga händelser, jag har sett Jonas Jakobsson. Ni vet han skytten från Krokek som i veckan fick bragdguldet. Det var riktigt stort, visserligen gick jag förbi honom men det är såna ögonblick som man vill stanna och prata men vågar inte. Jag är för feg helt enkelt!
Samma sak när jag var på Krunegård nu i höstas på Hugo. Jag har ett ypperligt tillfälle att växla några ord med honom, då blir jag helt stum. Inget större egentligen men det blir bara helt fel. Man vill säga så mycket men i självaverket får man inte ur sig nått. Hade man däremot druckit lite mer så hade man säkert sagt nått, men hur seriöst ser det ut? Jag skulle iallafall tänka att det var en idiot som är tystlåten i nyktert tillstånd. Det stämmer ju ofta också. Ni vet uttrycket att man super skallen av sig, det spelar egentligen ingen roll. Eller jo, det gör det ju men det är faktiskt såhär det ligger till. Att efter 35 så dör 7000 hjärnceller/dag. Lite skrämmande att veta men ni bör också veta att vi har miljarder med hjärnceller så egentligen är det ingen större förlust. Det beror ju på hur man ser det.



Som ni märker så kanske jag skriver lite längre idag, det är för att testa er lite. Det är intressant det där med hur hjärnan fungerar. Ni kommer säkerligen bli mer uppmärksamma på ord som ser ut såhär. Eller har jag fel? Sen kommer ni säkert tänka "usch, vad tråkigt och segt inlägg". Har jag inte rätt? Men vet ni en sak, om ni läser detta kanske ni blir smartare. För sanningen är den att ju mer intryck man får dessto smartare blir man. Samtidigt är det inte bra med för mycket intryck. Men vill ni bli smart så ska ni inte vara uppe så sent. En person som sov hela 12 timmar/natt är Einstein och vi vet ju hur smart han blev.


Varför är det så? Jo, därför att det är på natten som vi programmerar alla våra intryck från dagen och allt vi fått lära oss, men hur kommer det sig då att studenter ofta pluggar på nätterna? Jo, för att få in allting. Ett smartare sätt är alltså att plugga 6 timmar på dagen och sedan få mycket sömn för att lägga in allt. Tänk på det nästa gång ni ska plugga inför ett prov. Men hur lite kan man sova/natt och ändå må bra då? Jo, forskning visar att det går att sova 3 timmar/dygn mindre så mår man inte bra alls.

Vad är en "Mormors cell"? Fundera på det ni!





Postat av: Sara

okej! :)

ikväll har jag varit inne och lekt med grannens små gullungar, och nu sitter jag och tittar på tack gode gud.

var har du själv för planer?

DATUM: 2008-12-06 | TID: 21:34:31
HEMSIDA: http://saraellstrom.blogg.se/
Postat av: pelle

jo, jag undrade vad det är för något, har jag missat något?_P

DATUM: 2008-12-06 | TID: 22:41:54
HEMSIDA: http://pellespersonliga.se
Postat av: kristin

svar: härligt.

nja, har lessnat ganska mycket på bloggandet. men ibland är det kul, så skriver när jag känner för det (: sjdå ?

DATUM: 2008-12-06 | TID: 23:20:09
HEMSIDA: http://fkj.blogg.se/
Postat av: Emma

Intressant inlägg! :)

Svar: Jaadu, de kommer nog några nu snart. Hoho :)

DATUM: 2008-12-07 | TID: 00:59:22
HEMSIDA: http://sofiaemma.blogg.se/
Postat av: Emelie - EmeliesPlace

svar: man tackar! :) jag fick mina krafter från mina vänner och min familj som har stöttat mig denna vecka. Utan dom hade jag varit nere på botten! De fick mig att inse allt positivt, och inte bara det negativa som jag såg. :) Hoppas att det var svaret på din fråga!

Ha det gott :)

DATUM: 2008-12-07 | TID: 10:00:16
HEMSIDA: http://emeliesplace.blogg.se/
Postat av: Stoneriver

7000 hjärnceller per dag efter 35!!?? Utan att kröka alltså? Med lite sponken har man inte många kvar när man är 40+ alltså...eller...? Ta inte upp såna här otäcka ämnen i bloggen...;-)

DATUM: 2008-12-07 | TID: 22:36:42

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0