”OUPS” , REDAN MAJ

Time goes on ( precis som Madonna sjunger).

Vårvindar friska leka och viska (gammal svensk folkvisa).

Och snart är det Summertime (Gershwin).

 

Vilken start, eller hur? Inget förstår nå´t av hur jag tänker. Knappt jag heller gör, men det kanske får en förklaring om fingrarna får snurra runt bland tangenterna ett tag. Vi testar!!

 

Valborg; en härlig helg. DÅ ÄR DET VÅR, vare sig naturen vill det eller ej. Nu för tiden behöver ju ingen gå och frysa bara för att så ska vara (om man inte vill). Men för inte så länge sen skulle vinterkläderna vara tvättade/vädrade och inhängda längst bak i garderoben. Och nya vårkappan och ev. hatten på. Just det där med hatt och kappa kommer inte jag ihåg, men vårjacka, kjol eller tunna byxor i ljust eller pastellfärgat var ju det som gällde när jag var ung. Är det något av det som lever kvar idag? Ni som är ”ute i svängen” och vet. För min del duger varma jackan så länge jag fryser, om det så är midsommar.

 

När jag/vi växte upp hade vi oftast en egen majbrasa hemma. Ibland var det bara vi själva och ibland hade vi främmande. Första problemet var ju att få ihop en hög med ris. Nästa problem; vågar vi elda? När det var torrt ute fick vi gå ”brandvakt” efteråt, självklart skulle ju både huset och lagårn brinna ner. (Vilket aldrig hände). När elden nästan var nerbrunnen skulle vi: just det – grilla korv. Med enris, som sprakade och alla korvarna var fulla med brända barr. I och för sig kunde man inte se det, för  korvarna var också till 90% kolsvarta och halvråa inuti. Men så goda!!! Med lite senap och ketchup till och ett korvbröd att lägga alltihop i. Det årets kulinariska höjdpunkt.

Några år hade vi raketer, eller smällare kanske vi ska kalla dem. Inga värstingar. Men för oss var det något extra. Ettöres-  och treöres-bomber att inleda kvällen med. Kommer ni ihåg det, mina syskon?? Avslutningen på ”sista-april-firandet var kaffe och tårta – inomhus. Nästan alltid Rysk Banantårta, min morbrors favorit. Efter det; ut med vatten i hinkar eller med slang och släcka de där sista  - möjligen glödande – resterna av elden, för att kunna sova gott på natten.

 

Första maj-tåget har jag bara ett minne av. Från början av 70-talet, med en kompis och hennes familj till Norrköping. Då var det inte MC-kortege (vad jag minns), utan den gamla modellen av firandet. Med ett långt tåg med människor, fanor och tal. Karuseller och sånt förstås, korv, glass och ballonger. Så här ute på landet var det inte samma traditioner som i stan med just första maj. Idag vet jag inte…

 

Majblomma har jag köpt en, ljusblå och grön. Jaa, kanske inte den vackraste genom åren. Egentligen tycker jag inte att de ”nya” pappersblommorna är så snygga över huvud taget. Den gamla modellen i stansad plast såg ”tjusigare” ut, blanka och fina. Kan det bero på att jag jobbat i plastbranschen hela mitt liv? Yrkesskadad??

(Förr fanns det ju förresten morsdagsblomma också. Kommer ihåg att jag sålde det några år. De var oftast ljust pastellfärgade och fina).

När valborg är över är det bara maj kvar innan sommarlovet är här. (Eller semestern för de som jobbar). Lyckliga de som har sökt och fått sommarjobb! De där extra kronorna som man kan få ihop är ju värda guld sen, när de ska spenderas på nåt roligt (eller nyttigt eller nödvändigt). Och jag ska inte säga stackars, men nästan – alla er som söker jobb och inte hittar nåt. Det är inte lätt, jag vet. Varken för ung eller gammal. Men rätt som det är händer det; turen vänder och allt löser sig igen. Lycka till båda grupperna!!


Hälsar Faster Gunhild

 

(Förresten, får ni ihop inledningen med resten?)





Postat av: sandra

Jag hoppas och tror att Hammarby vinner såklart :) Men kan bli en svår match.

DATUM: 2010-05-01 | TID: 11:15:27
HEMSIDA: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: ´ sandra

- omvårdnad, haha. :)

DATUM: 2010-05-01 | TID: 12:34:03
HEMSIDA: http://saziegirl.blogg.se/
Postat av: emelie

svar: haha, okej låter bra det Marcus :)

DATUM: 2010-05-01 | TID: 12:49:07
HEMSIDA: http://nakenkaktus.blogg.se/
Postat av: Claudia

haha så fort vädret tillåter så :D

DATUM: 2010-05-01 | TID: 12:55:53
HEMSIDA: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: simone

Tjoho , vad gör du? Demonstrerar? Hela stan är full av demonstranter här :P

DATUM: 2010-05-01 | TID: 13:07:35
HEMSIDA: http://fattybom.se
Postat av: LOVISA SAND

SV: Vad bra! Idag ska jag nog shoppa lite, kanske baka muffins, och sen ska jag va med min pojkvän och så sover han nog här sen :) Dudå?

DATUM: 2010-05-01 | TID: 13:27:05
HEMSIDA: http://lovisasand.blogg.se/
Postat av: anna

sv: ah okej. jag jobbar hela den helgen så kan bli tight.

DATUM: 2010-05-01 | TID: 15:08:45
HEMSIDA: http://addspirit.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0