Valborg - en högtid att underskatta

Valborgsmässoafton ännu en gång. Och ser vi i kalendern är april över för detta år och min första tanke är var all tid tar vägen. Ska jag vara helt ärlig känns det som att det var januari igår. Tiden går fort när man har roligt, helt klart. Men vad vet jag egentligen om valborg? Ja, det är inte mycket. Ett vi samlas och tänder en eld tillsammans. Två vi har en förmåga att få se många ungdomar väldigt onyktra. Och tre vi umgås i bästa fall med nära och kära.

 

Detta är en högtid som inte står så högt i kurs hos mig faktiskt, men jag kommer ju självklart fira den. Och som alltid har jag varit dålig på att lyssna på mina föräldrar kring vad vi ska göra, även om det av tradition innebär att vi grillar hos mina kusiner. Självklart har jag lyckats styra upp något annat med tanke på att jag trodde vi skulle vara hemma. Men så var inte fallet.

 

Och där kommer väl den fjärde vetskapen jag har om högtiden. Att vi alltid kör ihop och ska hinna med väldigt mycket under en och samma kväll. För visst är det säkert fler än jag som har bestämt er för att besöka fler fester på valborg för att se vilken som är bäst. Vilken som är den trevligaste med bäst sällskap. Ärligt talat brukar det alltid sluta i en mindre katastrof när kvällen försvinner utan att det blir något som helst trevligt. Ibland kan det också hända, väldigt ofta, att någon råkar dricka lite för mycket.

 

Media målar ju upp denna högtid som relativt farlig för många unga och att föräldrarna ska hålla kolla på sina barn. Anledning. Jo, att många faktiskt gör sin alkoholdebut under denna högtid. Det gillas inte och jag ställer mig till dom som gjorde min debut väldigt sent. I vårt land finns det ju en stark åsikt om alkohol, vilket är bra, för visst är det bra att ha en viss ålder när du börjar dricka. Om du överhuvudtaget ska dricka. Ska jag vara ärlig igen missar du inte särskilt mycket med att dricka. Alltså dricka alldeles för mycket.

 

Jag minns själv flera valborgsfester där man varit på en offentlig plats och någon eller några i gänget har smugglat med sig lite sprit. Nästan varje gång har det slutat med att polisen tagit hand om drickan. Och vi har blivit besvikna. Här kommer punkt fem i min vetskap kring valborg, vi kommer säkert bli besvikna att det inte blir som vi tänkt.

 

Men vi skulle kunna ändra på detta tillsammans. Punkt ett håller vi fast vid, nästa punkt med fulla ungdomar kanske är svårt också. Tre ska stå fast. När det gäller punkt fyra tycker jag alla ska göra EN sak och satsa på det. Den sista och viktigaste punkten är att INTE ha för höga förväntningar på kvällen. Gör den istället till något mindre för då blir det alltid roligare.

 

Trevlig valborg kära läsare!





Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Om du läser i inlägget innan så förstår du. Har du problem med hjärnan får du inte dricka alkohol då det kan förvärra.

DATUM: 2010-04-30 | TID: 09:06:26
HEMSIDA: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Malle - Hockeyfru

jodå, städningen gick finfint :D bara fint med mig, hur är läget med dig? valborg är överskattat ja..här blir de resturang o mys! ha en fin dag

DATUM: 2010-04-30 | TID: 10:23:40
HEMSIDA: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: danten89

Håller med dig precis! =)

DATUM: 2010-04-30 | TID: 15:47:56
HEMSIDA: http://animalcity.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0