Intervju med Matej Lisý

Denna gång är det en slovak som deltar i fredagsintervjuen. Och inte vem som helst, här får vi träffa på en 22-åring som bor i en liten by som heter Láb.


Namn: Matej Lisý
Bor: Láb, i närheten av huvudstaden Bratislava, Slovakien.
Ålder: 22 år.
Familj: Två systrar, mamma och pappa.
Aktuell: Företagsledaren som bedriver resebyrån Diffriend, http://www.diffriend.eu/


När jag intervjuar Matej och frågar honom om han skulle kunna berätta om hur en vanlig dag ser ut så ger han mig två olika svar. Han berättar för mig att dagarna kan bero på många saker men ger mig 2 typiska dagar.
  1. Skol dag - Jag gar pa universitet I banská bystrica i Slovakien, jag studerar FBI - finance, banking, investments. Jag brukar plugga 3 - 4 dagarna i veckan. Fast det gar inte säga hur länge jag är i skolan. Jag gar inte till alla ämnen, ibland kan man plugga själv hemma. Pa tisdagarna o onsdagarna är det dags att gå ut, alla som pluggar gör det. Då gar vi till en bar och dricker lite och har kul fram till 3 - 4 kl pa nätten, ibland kan det vara längre också.
  2. Arbetsdag - Då går jag till jobbet kl 9 och går hem ungefär vid kl 4 på kvällen. Jag jobbar i en bank.

Alltså innebär det att Matej alltid är i farten och pysslar med någonting, inte många döda stunder här inte. Det är ju som ett ordspråk säger Carpe Diem. Detta uttryck har han verkligen tagit till vara på och engagerad i mitt runt om skolan och inom arbetet på banken. Vistelsen i Sverige var för 5 år sedan och då bodde Matej i Norrköping och gick på Kungsgårds gymnasiet. Jag frågade om kulturkrockarna mellan de olika länderna, Sverige och Slovakien.


         Folk i sverige är mycket trevliga, mer än i Slovakien fast det är svarare att få kompisar i Sverige än i Slovakien.

Detta svar fick mig att tänka efter. Är det verkligen så som Matej säger om oss svenskar. Det jag själv kom fram till var att det stämmer mycket bra på hur det ser ut. Många vänner har man och folk är trevlig men man har inte speciellt många nära vänner. Vänner som man växt upp och levt med hela livet. Han berättar också att i början av hans tid i Sverige var det inte många som bjöd in till samtal. Alla var i sin egna värld.

Jag frågar också om vad han tyckte om utelivet i Norrköping eftersom att jag vet att han älskar att vara ute och festa. Vilket också framgår i svaren om hur dagarna ser ut i Slovakien. Så vad tyckte då en erfaren festare om utelivet i Norrköping?

      Fina klubbar dit det går mycket folk och fina tjejer. Fast dyra drycker.

En bra bedömning av Norrköping. Ett gott betyg för att vara den lilla storstaden som man vill vara och kanske lyckas med om man ska tro Matej. Det starkaste intrycket han fick av Sverige var ett enkelt svar att ge utan några svårigheter. 
      
      Det var när jag drack Bin Laden sist på deli.

Nästa vecka får ni veta varför han valde Sverige att åka till och då berättar Matej också mer om hans projekt som han sysslar med just nu.

Vad ni gör, missa inte detta!






KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0