KLYVEN ELLER KLUVEN?

Vilken fråga säger ni nog nu.

Okej, hur tänker ni när ni läser den? (Svara gärna med en kommentar).

 

Hur som helst, klyven är det som ligger närmast min fritidssysselsättning just nu. Vi tar ner lite träd som växer utmed byvägen. Dels för att det ska bli lite finare, men också för att vi ska beställa hem grus till vägen. Chaufförerna blir inte så glada om grenarna repar i lacken på bilarna (!?!) Bieffekten av det här ”jobbet” är ju att det blir ved. Som ska kapas och – just det – klyvas. Läste just i ”bonntidningen” ATL att vedklyvar är ett jättefarligt arbetsredskap (ingen nyhet) och att säkerheten på maskinerna är gjort för ensamarbete (heller inget nytt). Men vi, Gubben och jag, brukar ändå hjälpas åt.  Det gäller att vara uppmärksam och lita på varandra. Som alltid vid grupparbeten. Hittills är alla fingrar kvar, och det är det vi satsar på i fortsättningen med.

 

Kluven; är man väl lite titt som tätt. Det tror jag alla känner av, livet består ju av en massa beslut man ska ta. Både privat, på jobbet,  i skolan och på fritiden. Hur många gånger vet man direkt vad man vill eller kan? Ibland mera osäker än vanligt. Och kanske nån gång ibland att man känner direkt: så här ska jag göra/så här kommer det att bli. När allt är så väldigt självklart skulle jag ge rådet att köpa en lott eller nåt liknande. För det är - nästan - rena rama turen att få uppleva.

Kort eller kort. Också svårt ibland att direkt förstå vad som menas, utan att ha läst igenom det hela noggrant. Läste just i en tidning där de ville ha respons från läsarna med orden: Skriv kort. Det kom en massa vykort med posten, och först förstod de inte varför. Men så trillade polletten ner; kort – kort. Ja var ser man skillnaden? Vad de menade var: fatta er kort/skriv inte så långt. I brev, mail eller kort(!) Så galet det kan bli.

 

Min tanke med de här orden är; så många liknande ord med så olika betydelse. Och hur svårt det kan vara att hitta det rätta för att just beskriva det jag vill just nu. När man pratar är det ju lättare, men när man skriver blir det ju så tydligt om det är rätt eller fel. Tyvärr, tycker jag att det blir mer och mer vanligt med skrivfel när man t.ex. läser tidningar. Jag är ingen expert, men jag försöker göra så gott jag kan. Och jag lever inte på att skriva… (inte än i alla fall, haha).

Trots min åsikt; det är bra att så många skriver. Och att så många vågar trots att inte svenskan alltid är modersmålet . (Så hette det en gång i tiden, även som skolämne; det språk man har med sig från födseln).

 

En motsats till det rätt skrivna och förmågan att förstå ”främmande” ord, som är lika viktig är ju:  dialekterna. Visst är väl öschötskan vacker! Förstår inte varför alla gnäller på den. Uschalingen så dumt! Som är så lätt att förstå! Och har sån härlig melodi. När ni kommer på semester till Norrköping och ”vill skene gate opp å gate ner å glane i skyltfönstrena”, tänk vad mycket fint ni kommer att se. Norrköping med alla sina fina varuhus och köpcenter; Ingelsta, Hageby, City m.m. Orkar ni inte gå kan ni ju alltid ta spårvagnen. Eller höte ner er på nån parkbänk en stunn. Glöm för sjuttsingen inte å köpe mä er ”Saltängsbullar”, som ä så sockrige å goe. Bakte på smör å kärlek, å doppte i socker. Vet inte om det finns ”Fläsk”, alltså godisfläsk, fortfarande. Det gjordes i Norrköping för bara något/några år sen iaf. Hittar ni, så köp ett smakprov.

 

Om ni nu har vägarna förbi Östergötland, åk inte förbi utan stanna upp och lyssna en stund på vår underbara dialekt!!! Skulle ni irra er ut ända hit till bonnvischanhåll ögera öppna, för då kanske vi ses!

Annars, njut av våren där ni är och härda ut till nästa vecka

 


Hälsar Faster Gunhild





Postat av: Claudia

nä :/ men jag kämpar på så gott det går :/

DATUM: 2010-05-15 | TID: 11:20:41
HEMSIDA: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: Latte Liten

Hoppas din helg blir bra :)

DATUM: 2010-05-15 | TID: 11:49:17
HEMSIDA: http://latteliten.blogg.se/
Postat av: Michaela | foto, bloggdesign & vardagsliv

svar /



hejsan!

ursäkta för sent svar men jag har inte riktigt haft tid och lust att sitta vid datorn. har lite mycket att göra eftersom jag tar studenten om knappt en månad ^^ haha! sen har humöret slagits ut av all stress så det kändes inge kul att blogga om det skulle bli ledsna och tråkiga inlägg ;p

minns inte riktigt vad vi pratade om senast :/



hoppas allt är bra med dig!

kram

DATUM: 2010-05-15 | TID: 13:07:53
HEMSIDA: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: J O S E F I N E

Sv; Ja, det är toppen!

Hur mår du?

KRAM

DATUM: 2010-05-15 | TID: 13:46:53
HEMSIDA: http://jjossues.blogg.se/
Postat av: Jenny

Här kanske jag kan nå dig fater Gunhild???

Tack för att du stöttar upp mig med dina komentarer och allt..jag skall nog ta en sväng till norrköping låter det som,jag har ju några jag känner där...kram.

varför startar du inte en egen blogg???

DATUM: 2010-05-16 | TID: 00:01:31
HEMSIDA: http://ulvinnan.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0