Mellandagsrea är som att gå på jakt

Julens tid är snart över och det nalkas mellandagar. Ni vet de dagarna som fylls av att springa på stan för att göra fynd på rean, för det är precis vad som hör till som en tradition varje år. Men varför denna hets?

 

Jag och min morfar skulle på juldagen försköna vår dag med att fynda en ny dator på en välkänd elektronikbutikskedja. Tyvärr blev det inget av detta när det var minst 30 meter (!) kö bara för att komma in i butiken. Allt för att få spara några ynka tusenlappar. Min morfar som är en typisk svensk pensionär, en expert på att jaga efter fynd och bra priser såg märkbart chockad ut. ”Jag har aldrig varit med om något liknande” kunde han konstatera när vi satte oss i bilen för att åka tillbaka hem.

 

Det var med lite sorg i mitt hjärta som jag tog mig ut från parkeringen. Jag som hade satt över alla pengar på mitt konto för att äntligen köpa den där datorn som jag trånat efter så länge. Dessutom skulle jag ju spara hela 2000 kr (!) men nej, det blev inget av det. Först när jag kommer hem börjar jag fundera på det där med att bedriva en hetsjakt. Vad är det för fel på oss människor? Sedan ska vi sitta och skryta om vilka bra fynd vi har gjort på mellandagsrean under detta år, sedan att vi egentligen inte behövde köpa alla dessa saker spelar ingen roll. Nu är det fynd och inte onödiga saker.

 

När jag kommit hem sätter jag mig och läser på nyheterna att det tydligen var mycket bråk i kön in i butiken, antagligen folk som försökt tränga sig eller kanske hunnit före att ta den där 50 tums tv:n som var så eftertraktad. Det är ett stort problem i världen. Ett typiskt i-landsproblem. Själv lider jag mycket av att mina pengar nu sparades till ett senare tillfälle då jag får betala fullpris för datorn jag ska köpa. Det är med sorg i hjärtat jag tvingas göra det.

 

För jag ska ALDRIG bli en sådan jägare som syns på stan nu i mellandagarna. Jag ska aldrig ta fram mitt vapen för att slåss för några ynka hundralappar eller tusenlappar. Hellre att jag shoppar i lugn och ro, får hjälp och råd än att stå och trängas. Springa in. Ta det jag ska ha och skynda ut.

 

Mellandagsrean är ingenting för mig.





Postat av: Fredrik Frisören

sv. tack det är bara bra!

DATUM: 2010-12-30 | TID: 11:36:57
HEMSIDA: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: emlan

Usch jag hatar mellandagsrean. Bara massa fult som dom redan haft på rean men inte blivit av med =/

DATUM: 2010-12-30 | TID: 11:37:47
HEMSIDA: http://emlansblogg.blogg.se/
Postat av: Ellen

Sv; Jaså, så ingen mer skidåkning då, för stunden i alla fall?

Idag sitter jag på jobbet. Ikväll ska vi nog till replokalen en sväng, hoppas jag.

Är det långt hem?

DATUM: 2010-12-30 | TID: 11:54:19
HEMSIDA: http://cosecarine.blogg.se/
Postat av: alexandra

Jo fint me mig !:)

DATUM: 2010-12-30 | TID: 12:21:55
HEMSIDA: http://dearjulian.blogg.se/
Postat av: Lisa

Visserligen älskar jag mellandagsrean, men det beror nog på att jag lyckades hitta en mobil förra året, och som jag dessutom fick 2000 kronor billigare än ordinarie pris. Men jag håller med dig; är det verkligen värt att handla saker under mellandagsrean om det bara blir en massa bråk?

DATUM: 2010-12-30 | TID: 16:43:24
HEMSIDA: http://liisiish.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0