Cecilia svarar på frågor om träning

DENNA VECKA ÄR CECILIA TILLBAKA här på bloggen och svarar på era frågor denna vecka. För det har faktiskt kommit in en del frågor vilket är väldigt roligt och ni är välkomna att komma med fler frågor till träningsexperten som jag har valt att kalla henne. Ställ era frågor till detta inlägg eller maila till mig på [email protected].


Cecilia svarar...


1. Har du några bra motivations tips?
- Oj, det är nog svåraste frågan jag kunnat få. I och med att jag aldrig haft problem med omotivation till träning har jag så svårt att sätta mig in i den situationen men jag skulle nog säga att sätta upp mål. Mål beroende på vad för träning det kan vara. Vid löpning skulle kunna vara att springa snabbare på en viss tid, det har jag i och för sig haft problem med då jag skulle springa tjejmilen i sommras och löpning är väl egentligen inte riktigt min grej. Så tyvärr så har jag inte alls några bra motivationstips mer än att sätta upp personliga mål kring träningen.

2. Många tränar för att gå ner i vikt sedan finns det personer som tränar för att gå upp i vikt. Vad är ditt tips till dessa personer?
- Det du syftar på i nergång tolkar jag som "traditionell" viktminskning i fett för vanliga personer. Om man vill tappa fett är det bästa sättet att först köra intervallträning i en period, det sätter igång fettförbränningen och sedan går man över till lågintensiv träning, det vill säga promenader i rask takt (helst med stavar då man arbetar med hela kroppen). Skulle också rekomendera att köra lite styrka i gymmet, behöver inte alls vara någon avanserad styrketräning utan bara så att man bygger upp en liten grund till muskler som sedan också hjälper till att snabbare och effektivare bränna bort fettet. För viktuppgång tolkar jag det i muskelmassa. Då beror det helt på vilken nivå vi pratar om men gymträning är ju naturligtvis vad personen behöver träna. Det gäller att köra låga repeditionsantal, aldrig mer än 8 men 5-6 är att rekomendera. Orkar man mer än så är det läge att höja på vikten. Fler repeditioner än 8 skapar i stället uthållighet i stället för styrka och massa. Var noga med tekniken så att rätt muskel kopplas in och periodisera träningen. Personligen kör jag efter ett upplägg som heter Doggcrap men som jag periodiserar med vanliga 6 repeditioners i 3-4 veckor och sedan har jag 1 vecka med 12 repeditioner med väldigt låg vikt som jag har i stället för att helt och hållet ta ledigt 1 vecka. Detta är "viloveckan" alltså. Viktigt är också om man vill bygga muskler är att komma ihåg att arbetet sker på vägen tillbaka i en övning och aldrig på "dit-vägen" tex. i en biceps curl är det arbetet på väg ner du jobbar och inte när du går upp. Släpp alltså aldrig efter på vägen tillbaka utan håll imot, sakta.


3. Du brukar köra många pass om jag förstått det rätt? Varför är det så bra?
- Jag kör inte så många pass i dagsläget då jag splittar på min kropp på tre, ben och axlar - dag ett (måndag) rygg, triceps och mage - dag två (onsdag) bröst, biceps och mage - dag tre (lördag) sen kör jag också en dag bodybalance (torsdag) men det är inget som är nödvändigt för mina mål eller så. Det är väldigt viktigt att kroppen får sin vila, framför allt om man kör styrka är det bra att ha en vilodag imellan träningsdagarna. Att köra mer än så eller att köra dubbelpass eller flera timmar (som jag själv faktiskt gjort en massa gånger det måste jag erkänna) är inte alls optimalt om man vill se några positiva resultat med sin träning då det endast kommer bryta ner muskelmassan pga att kroppen inte har hunnit återuppladdat sig vilket gör att den tar från proteindepåerna i stället för fett och kolhydraterna och det är inget vi vill! Dock är ju en förutsättning om vi vill se några som helst resultat att man åtminstonde kör 2-3 pass i veckan oavsett vad för pass det gäller.






Postat av: Sandra Lindholm

sv: äsch, jag börjar bli van nu. Jag vann ju faktiskt 20 kronor iaf ;)

DATUM: 2010-12-28 | TID: 18:01:52
HEMSIDA: http://ssssunshine.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ja det var verkligen underligt! Ja och nej, lite speciella saker är det väl alltid man har på hjärnan :) Vad härligt att höra! Jo helt okej med mig med!

Kram

DATUM: 2010-12-28 | TID: 18:08:36
HEMSIDA: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

Nu är jag tillbaka på bloggen igen efter en liten "julpaus" skulle man väl kunna kalla det. Hoppas du fortsätter kika in i min blogg och lämnar någon liten kommentar ibland :)



Hoppas du haft en mysig jul! kram

DATUM: 2010-12-28 | TID: 20:18:33
Postat av: Anna med A

ja :D

DATUM: 2010-12-28 | TID: 21:16:09
HEMSIDA: http://annaavs.blogg.se/
Postat av: jessica

Jodå jag köpte mina julklappar på gekås dagen innan ;D snacka om att vara ute i god tid!

DATUM: 2010-12-28 | TID: 21:21:59
HEMSIDA: http://saywhatyouwant.blogg.se/
Postat av: Maja's Closet

sv: Åh så härligt! Min har varit toppen :D

DATUM: 2010-12-28 | TID: 22:09:20
HEMSIDA: http://majascloset.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: min helg har oxå varit kanon!! :)

DATUM: 2010-12-28 | TID: 23:05:08
HEMSIDA: http://sofietagtstrom.blogg.se/
Postat av: paulina

hihi ja om det blir som planerat :)

DATUM: 2010-12-29 | TID: 04:17:20
HEMSIDA: http://paulinabladh.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0