Valborg borde avskaffas


En helg passerar förbi och det har inte varit vilken helg som helst. Långhelg bestående av majbrasa och första maj tåg. Varit riktigt skönt med lite längre ledighet från skola och arbete men nu går vi in i en ny månad och framför allt en ny vecka. För många har säkert helgen inneburit första fyllan med vännerna som pressat på en lite att dricka mer än man klarar av. Ska jag vara ärlig har jag aldrig varit mycket för ”fjortisfylla” som någon kalla det för. Ingenting för mig, känner att jag kan lägga min tid på vettigare saker än att supa mig full vid en brasa. Nu ska jag inte dra alla över en kant men visst är det väl så att denna högtid gör att många unga är ute och dricker alldeles för mycket. Visst är den en trevlig högtid och ett tillfälle att umgås med släkt och vänner. Själv var jag med familjen och grillade. Självklart såg vi även på en brasa följt av fyrverkerier. Efteråt diskuterade vi en väldigt intressant sak.

Här samlas alla, säkert tusentals människor bara där vi var, för att se någon som tänder eld på en hög som någon också jobbat med under dagen för att få till riktigt bra. Den tänds sedan njuter alla av värmen i kylan som alltid hör till. Kan vara hur varmt som helst dagarna innan men just på valborg är det mer än regel än undantag att det ska vara kyligt och kallt. Där står vi och ser på brasan följt av fyrverkerier och hela processen måste se väldigt sjuk ut. Hur skulle en utomstående tolka detta? Jag undrar hur många som tänker på den långa historien som finns bakom till varför vi tänder en eld och kollar på den med goda vänner, släkt eller någon annan. Väldigt överskattat om ni frågar mig.

Dagen efter är faktiskt en väldigt trevlig dag måste jag säga. Själv var jag också 1 maj med familjen på stan och kikade på bilar som åker i ett långt tåg genom Norrköping. Känns väldigt trevligt faktiskt. En dag perfekt att umgås med familj och kanske släkten. Dessutom var ju vädret så bra som det kan vara vid sådana tillfällen. Vi såg även ett första maj tog som gick i röd färg. Inte alls lika många som ingick i biltåget. Samtidigt är det lite kaxigt att de kör båda dessa tillfällena vid samma tidpunkt under dagen. Kanske skulle vara bra att dela upp dessa olika evenemang. Sammanfattningsvis kan man säga att 1 maj var en mycket trevlig dag.

Som en avslutning kan vi ju konstatera att det varit en väldigt trevlig helg som ägnats åt trevlig saker med vänner. Och då är det väldigt skönt att återgå till vardagen igen med nya krafter, men jag tror att vissa där ute kanske hade en väldigt tuff helg efter att ha druckit lite för mycket av det goda. Personligen tycker jag allt som har med valborg att göra är väldigt överskattat skulle hellre kunna ta bort denna aktivitet för att införa någon slags familjedag. Kanske kan man genomföra detta för att få bort all ungdoms fylla. Nu låter jag säkert som en tråkig medelålders man som är allmänt deppig över livet, det får jag ta. Visst hör det också till att man ska gnälla över att det är så mycket ungdoms fylla men frågan är hur det var när alla de som gnäller var ung. Frågan är om inte de också har gått igenom samma sak.

Jag säger bara att helgen varit mycket trevlig och hoppas veckan blir lika trevlig. Som jag alltid brukar säga, en ny vecka med nya möjligheter!

/Marcus




Postat av: martina

sv: jag är snart klar med texten. är inte heeelt nöjd än. Men den kommer nog ikväll!!:)

DATUM: 2009-05-04 | TID: 16:48:47
HEMSIDA: http://mtinam.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Nu är jag beredd, men mejlet om intervjun ;)

DATUM: 2009-05-04 | TID: 20:22:29
HEMSIDA: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: Stoneriver

Har en bestämd känsla av att det krökades MINST lika mycket på valborg då en annan var ung. Inget nytt alltså..

DATUM: 2009-05-05 | TID: 10:25:33
Postat av: Stoneriver

Bil o mc-tåget är väl det bästa med valborg?...Och en glass kanske....

DATUM: 2009-05-05 | TID: 10:27:02
Postat av: emma härnqvist/perfektion

du, jag har kört fast. kan tänkas att jag byter ämne. är de ok? lovar att skriva så bra som bara jag kan.

DATUM: 2009-05-05 | TID: 23:54:27
HEMSIDA: http://perfektion.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0