Första gången jag såg honom

”Första gången jag såg honom. Vita kläder och vita rockar inne på sjukhuset. Han satt i sängen, lite bakåt lutad och tittade på tv. Jag gick in och sa hej, kramade om honom och han log. Det var första gången. Han frågade hur det gick med träningen, skolan och kompisarna. Han skrattade, busade och retades. Precis så storebröder ska göra. Jag tog fram min mattebok och förklarade att jag kommit på ett matteproblem som jag ville att han skulle lösa. Han löste och förklarade… jag hade gjort rätt och han hade kommit fram till rätt. Tillbaka till hur det en gång varit.”

Idag är det ett minne som stärkt familjen. Han var en lovande sprinter på 400 meter och idag kan han inte gå. Är livet orrättvist? Jag tycker det. Jag kommer ihåg när han sprang på träningarna, hur jag kunde ligga på den stora mjuka mattan och bara beundra hans sätt att springa på, han var min idol. Han är fortfarande min förebild. Varför? För han överlevde. Han blev påkörd, gick igenom det och han överlevde. Det händer att jag sätter mig i hans knä när vi är borta eller att jag ställer mig bakom honom och lägger mina händer på hans axlar. Jag är stolt över honom. Första gången jag lutade mig mot hans bröst när familjen satt och tittade på film minns jag att han började gråta. I 18 år hade han alltid känt när jag gjort det, när jag kittlat honom eller låtsats bråkat. Nu hade han inte känt bara sett. Förlamad från bröstet och ner, för alltid. Filmen hade tagit slut och han hade tagit sig ner till undervåningen och ett vrål utbröt. Ett skrik som fick min kropp att stelna och mamma och pappa att springa ner snabbare än blixten. Jag skulle bli tokig. Förlamad och evig smärta. Smärta som ingen kan ta bort, inte ett enda piller, inte en enda spruta. Fantomsmärtor. En gång sa han: ”Vrid upp spisplattan på 12:an och sätt dig där. Så är det inuti mig.”

Allt jag vill är att ni ska ta er en funderare. Och om ni inte fattar… vrid upp spisplattan till det högsta och sätt er på den.

Och varför glor ni så? På stan, överallt… tusentals blickar. Nåra av er viskar, nån annan pekar. Han är min storebror, min förebild och jag är stolt. Och oavsett hur mycket ni glor så kommer ni aldrig få svaret på er tanke. Jag har ingen aning om vad ni tänker men jag vet en sak, han är människa som oss alla, benen kanske inte funkar och han kanske inte har nån känsel. Men hans hjärta slår och hans hjärta tänker.

Ni kanske inte ens reflekterar över inlägget… men människor är vi alla. Människor oavsett om vi går på två ben eller är hjulbenta.

”Tillbaka hur det en gång. Han kom hem igen och han hittade tillbaka. Tillslut hittade även han och jag varann igen. Det var inte givet och det var inte självklart. För det gjorde ont, i honom och i mig. För alla vet vi ju att storebröder ska skydda och vara stark. Han är beskyddande och stark. Han rullar snabbare än nån annan. Och när vi är i mataffärn och kön är lång är det bara att sitta i hans knä – omgiven av trygghet. En storebror starkare än alla andra – vad han vet, vet få.”

”Alla är människor.”



/Matilda




Postat av: ROXY

jag har haft en helt bra helg, fast jag har mest jobbat, sen bara umgåts med mannen chipsen och chokladen ;D

vad har du pysslat med i helgen då?

DATUM: 2009-05-03 | TID: 20:13:59
HEMSIDA: http://legoliv.blogg.se/
Postat av: frida

Har inte riktigt kommit igång fullt ut än, men hade tänkt springa ungefär 3 gånger i veckan sen :)

DATUM: 2009-05-03 | TID: 20:16:56
HEMSIDA: http://fridano.blogg.se/
Postat av: Rebecca (:

usch vad hemskt :(



ja men det gick ju bra för arsenal ;)

DATUM: 2009-05-03 | TID: 20:35:36
HEMSIDA: http://rebeccalundgren.blogg.se/
Postat av: Sandra

Oh en sånn fin text. Klart man reflekterar och blir berörd. Det där ÄR en förebild.



svar: ja vem vet? Det kanske jag får göra. Hade varit kul. Håller med om att den panelen du har nu är ruskigt stark!!

DATUM: 2009-05-03 | TID: 21:42:02
HEMSIDA: http://froggie.blogg.se/
Postat av: MALIN - Amor Vincit Omnia

SV: i min första bok skrev jag om en tjej men i den jag skriver nu är det "jag" form :)

DATUM: 2009-05-03 | TID: 21:55:19
HEMSIDA: http://malinsundin.blogg.se/
Postat av: pelle

vad är det för något? :D

DATUM: 2009-05-03 | TID: 22:30:34
HEMSIDA: http://pellespersonliga.se
Postat av: Elle

Alla är människor, punkt!

DATUM: 2009-05-03 | TID: 22:44:45
HEMSIDA: http://fashionforelife.blogg.se/
Postat av: Erica

Matilda skriver så grymt bra.. och hon lyckas alltid beröra med det hon skriver.. kul att du tog henne som gästbloggare.. :)

DATUM: 2009-05-04 | TID: 00:59:01
HEMSIDA: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Karolin

Livet är ett mirakel och man ska vara tacksam för det varje minut. Vad fint:)...



Haha, oja jag älskar öl:D... Blivit helt såld på det på sista tiden, men vår kväll blev alldeles lyckad. galet lyckad, det slog sig ner några stycken vid vår filt och hemma hos min vän fortsatte firandet:)... Hur var din valborg??

DATUM: 2009-05-04 | TID: 10:23:57
HEMSIDA: http://bubblaren.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0