Veckans panel vecka 9


Denna vecka i panelen:
        
Sofia                              Rebecka                   Anna



Denna veckan har det varit mycket om förlovningen mellan Victoria och Daniel, vad tycker du om allt kring detta?
Sofia:
-Jag tycker att media har tagit upp det för mycket. Tycker att där finns bättre saker att prata om än deras förlovning. Hade varit tillräckligt för min del att media bara pratade om deras förlovning en dag men när media tar upp förlovningen i x antal dagar efteråt blir man trött.
Rebecka:
- Jag tycker att det verkligen är jätteroligt att kronprinsessan Victoria och Daniel äntligen har förlovat sig. Jag menar dom har ju varit tillsamans i flera år! Tycker dock att kungens vilkor var lite väl fåniga...... Men allt med kungen har ju varit lite småkonstigt och mesigt när det gäller att Victoria och Daniel inte skulle få förlova sig.... Och uppmärksamhet kan man minst säga att denna förlovning har fått. Själv fick jag som en liten chock när jag läste det, haha. Men jag tycker att det verkar som om större delen av Sveriges befolkning tycker det är bra eller i alla fall är insatta i det. Det är ju en stor sak så det är inte så kostigt att det blir mycket prat och spekulationer kring det! :P. Själv var jag i Rom när nyheten släpptes så därför har jag säkert också missat en hel del av mediabevakningen.
Anna:
- Kring deras förlovning säger jag " det väl på tiden!" men stackars ungdomar att inte bara få verka crazy in love och hmm Daniel..satt Silvia med nånelstöt och "bzzzade" honom om han sa nåt fel?

Har du följt vasaloppet under dagen? Kanske några traditioner kring denna dag?
S: - Nej vasaloppet följer jag inte. Tycker faktiskt att det är tråkigt att kolla på hundratals människor som åker skidor. Finns roligare tävlingar att kolla på, t.ex. fotbollsmatcher! Tycker faktiskt att de flesta sporter som har med vintern att göra är lite tråkiga. Jag gillar när det är vår- och sommar, då kommer alla roliga sporter tillbaka på tvn.
R: - När det gäller Vasaloppet så såg jag väl dom sista minutrerna (medans jag låg och läste min bok) så jag är inte så himla insatt och brukar bara se några minutrar här och där.... Ärligt talat så viste jag inte att det var idag för än pappa kom och satte på tv:n, hahah!
A: - Inte följt vasaloppet, aldrig kollat på vasaloppet, aldrig brytt mig om vasaloppet...gillar ju inte ens blåbärssopa.

Detta har även under veckan uppstått en liten debatt kring anorexia och övervikt, alltså ideal för hur man ska se ut. Har du någon åsikt kring detta? Har inte vi vädigt höga krav på oss i dagens samhälle?
S: - Jag tycker att man är perfekt som man är, oavsett om man är smal eller tjock, lång eller kort. Jag tycker att media pressar unga tjejer till att gå ner i vikt och bli mycket smalare än vad som är rekommenderat. Media retuscherar reklambilderna så sjukt mycket att det ser onaturligt ut. Det är faktiskt medias fel att unga tjejer och även killar, vill bli smalare för att passa in i en viss kategori, att inte klassas som tjocka.
R: - Jo det är som du säger. Jag tycker att många av oss har alldeles för stora krav på hur man ska se ut.... Många som tittar på modeller tänker att det är så man ska se ut att det är det som är rätt. Men nu på senare tid har ju flera bl a kändisar lagt på sig några kilon och skippat den där "size 0" och det tror jag kan få folk att förstå att man inte måste se ut som en supermodell eller vara jättesmal för att vara fin! Om man bara ser jättesmala personer i tidningar, filmer och på tv:n osv så kan ju vissa tro att det är fel på en själv och att man måste se ut så där. Vi vet ju inte heller hur mycket bilderna kan vara redigerade på kändisar innan dom visas.... När någon tex kallade Heidi Klum och Jessica Simpson för feta (dom som är så otroligt fina) så blir man lite förvånad. Dom är ju inte tjocka utan grymt snygga och ser ut precis som en vanlig person! Men jag tror att inom några år så kommer all den här vikthetsen vara över och vi kommer nog få se allt fler modeller och kändisar som är lite "mulligare".... Det är ju jättesynd och tragiskt med både anorexia och bullemi. Tyvärr är dagens samhälle många gånger allt för utseende fixerat och tv, tidningar och övrig massmedia bidrar till att många gånger skapa en press och hets hos många unga människor.
A: - Jag har en massa åsikter kring detta och skrev själv en krönika om det tidigare i veckan här

Tack så mycket för er medverkan!




Postat av: Rebecca

Sv: Okej vad kul!:)



Men en liten sak bara, du har tyvärr länkat till fel blogg där det står Rebecca, det ska stå stockholmsflickans INTE stockholmsflickan....

Hihi vore jättesnällt om du ändrade det? :D

DATUM: 2009-03-01 | TID: 21:16:01
HEMSIDA: http://stockholmsflickans.blogg.se/
Postat av: A -*

yeah :) Sovit, flummat, hoppar i sängen, sjungt och varit allmänt dryg haha sjdå :P?

DATUM: 2009-03-01 | TID: 21:51:32
HEMSIDA: http://amandavardet.blogg.se/
Postat av: Nathalie

svar okej :) haft en bra helg då?

DATUM: 2009-03-01 | TID: 22:29:52
HEMSIDA: http://nathalieelina.blogg.se/
Postat av: Fanny [Foto, Stil, vardag]

oh, herregud! Du slår på stort ;P

DATUM: 2009-03-01 | TID: 22:57:36
HEMSIDA: http://faaanys.blogg.se/
Postat av: Fredrik Frisören

Hoppas du haft en nice söndag!

DATUM: 2009-03-01 | TID: 23:15:13
HEMSIDA: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: Kalle

ah förstår att jag va för sen.. hehe, men jisses vilken uppståndelse om förlovningen. jag är ju helt ointresserad av kungahuset. men stackarna.. tänk att va så offentliga. jag hade aldrig klarat det livet!

DATUM: 2009-03-01 | TID: 23:50:45
HEMSIDA: http://elviskalmar.blogg.se/
Postat av: Emelie -EmeliesPlace

intressant läsning :)

DATUM: 2009-03-02 | TID: 19:03:54
HEMSIDA: http://emeliesplace.blogg.se/
Postat av: Martina

haha okej. ja e uttråkad tll döds. men så går de när vädret e pissigt o man itne har något jobb. Hur e de me herrn då?

DATUM: 2009-03-02 | TID: 19:08:50
HEMSIDA: http://bimbofierad.blogg.se/
Postat av: Fanny [Foto, Stil, vardag]

att köra spinning i 4 timmar :P

DATUM: 2009-03-02 | TID: 19:40:58
HEMSIDA: http://faaanys.blogg.se/
Postat av: emma härnqvist/perfektion

jag hade görna varit med igen, såklart. missade de bara :)



hoppas att de är bättre med dig nu ikväll. kram

DATUM: 2009-03-02 | TID: 20:54:34
HEMSIDA: http://perfektion.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0