Jultraditioner

Nej, inte nu igen……   Men , jo då!  Hej igen!!

 

Tänkte att ni kanske ville ha lite skvaller om mina kompisar.

 

Ett par av mina bästa kompisar idag är manliga, i sin bästa ålder och mycket trevliga.

Verkar ju inte så unikt, eller hur.

Den som jag känt längst bor i Huddinge så vi träffas mest på telefon, ibland flera gånger i veckan. Han heter Einar och är född 1919, alltså 90 år ung. Min morbror. Vi har jättemycket att prata om varje gång; politik, väder, samhället, sjukvården, TV-program, livet och döden, ja allt.

 

En annan kompis, som jag inte känt lika länge och på ett annat sätt, är 21 år och bor här i närheten.  Han heter Marcus, och har släppt in mig i ungdomens värld med öppna sinnen. Att jag också är hans faster har väl ingen missat.

 

Vår gemensamma bakgrund är

* huset där Marcus bor idag. Ett bra ställe att leva på, nära naturen och friheten.

* Och Selma; Einars mamma, min mormor och Marcus farmorsmor.

Tänk er bakåt i tiden; 1932 flyttade Einar dit, 1954 föddes jag, 2007 flyttade Marcus dit.

Och snart är det jul.

Den kombinationen: jultraditioner i olika generationer på samma ställe.

På 1930-talet var det inga dyra/många julklappar, de var glada om de fick ett par hemstickade raggsockar och lite mera mat på bordet än vanligt. Stor familj – lite pengar. Det var ju såna tider, men som Einar säger: ”man var nöjd”. Det fanns en värme och trygghet på ett annat plan.

Runt 1960. Jag minns speciellt en julklapp från min morbror. En dockservis som jag, delvis,  har kvar än. Annars är julen från min barndom: julslakt, julbak, kallt och snö, leta efter perfekta julgranen som aldrig fanns och pappa som skulle sköta lagårn lagom när tomten kom –typiskt. Mormor bodde i samma hus, så mina morbröder kom ju hem på besök. En bra tid.

2000-talet. Marcus har nog lite modernare jultraditioner, som han själv berättar om. Också en bra tid. Men jag förstår inte varför inte jag får besök av den trevliga, runda och goa tomten som kommer till honom. Måste nog bli snällare….

 

Alla som kan, ta vara på chansen att lyssna på de äldres berättelser. De kan säga nånting om en själv också, om man tänker till lite. Jag är glad för mina kompisar i alla fall!!! (Nu är jag ju i berättaråldern själv).

 

Så här runt  Lucia börjar mina julförberedelser;  pepparkakor, saffran, mammas ”krämbullar”, julstjärnor, leta efter gran, kolla efter julgardinerna, stryka dukar ……. Kanske nån julklapp….

 

Ha det bra i  julstöket !!


Hälsar faster Gunhild


Missa inte live som drar igång klockan 18,00 här på slipsens.blogg.se





Postat av: emma

jag kan tyvärr inte se ditt program ;)

DATUM: 2009-12-13 | TID: 17:18:45
HEMSIDA: http://www.katrinsgoodiebag.se/blog/author/bitterfitta/
Postat av: C

Hallå! Jag mår som jag förtjänar idag:) Hur e allt med dig? Laddad för radion?:)

DATUM: 2009-12-13 | TID: 17:20:53
HEMSIDA: http://www.packelina.com
Postat av: JOLIN

sv: och det är? hahah:P

DATUM: 2009-12-13 | TID: 17:46:26
HEMSIDA: http://joolins.blogg.se/
Postat av: ERICAPERZZON

Svar: åker hem imorgon förmiddag:)



/E

DATUM: 2009-12-13 | TID: 22:17:36
HEMSIDA: http://ericaperzzon.blogg.se/
Postat av: FOTOGRABBEN

sv; japp, suck! Kan inte alla få vara lediga från skolan i ett år?.. Hehehe ;)



En fråga bara ; Hur gör man för att bli intervjuad av dig? :D

DATUM: 2009-12-14 | TID: 15:29:26
HEMSIDA: http://fotograbben.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0