Kultur i kläder

"Kultur har främst två betydelser; andlig (konstnärlig) odling eller socialt överförda levnadsmönster; i talspråk är den första betydelsen den vanligare."

"Ordet kultur är ett lånord från latinet, cultura av cultus, som betyder odling, och som etymologiskt hör samman med ordet kult. I sin ursprungliga betydelse förekommer det i till exempel bakteriekultur."

Det är så svårt att sätta fingret på vad kultur innebär. Jag väljer att räkna kläder som en sorts kultur och det är ju faktiskt så enligt mig. Ska jag stärka mina grunder så räcker det väl med att säga att kläder har alltid varit en del i vår vardag. Det är en sorts kultur över vissa klädstilar. Ska vi gå tillbaka i historien kan vi börja med att gå tillbaka till andra världskriget och Tyskland. Titta på dessa bilder nedan drar du då slutsatsen om att så var man klädd under detta krig?

Denna bild gör ju att vi tänker på andra världskriget och bilden förstärker ondskan och hatet som rådde medan vi såg på hur vi rensade av på judar, homosexuella och övrig minioritet.
En bild säger mer än tusen ord. Ett välanvänt uttryck som man hört hundratals kanske tusentalsgånger.

Vad säger denna bild som jag har tagit från Stockholm Street Style.





Postat av: Offe

Ja snodde din bild på Hitler o Göring =P

DATUM: 2008-09-16 | TID: 18:04:49
Postat av: Xenia

insporation

DATUM: 2010-03-01 | TID: 11:36:26
HEMSIDA: http://kultursnack.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0