Tips för studier

Igår hade vi en föreläsning om studieteknik och jag har ju också skrivit mycket om att jag börjat planera allt mer på senare tid. Tänkte att jag kunde dela med mig av det fick veta under föreläsningen. Inte för att det är några nya saker, detta vet man redan men att använda det är mer sällan.

Mål
Det är viktigt att sätta mål och arbeta efter detta, skriv ner vad drömmålet är om 10 år. Allt är realistikt tänk inte "Jag skulle vilja nå hit men det går inte därför att". Utan ändra det till "Jag skulle vilja nå hit".
Sätt även upp olika delmål exempelvis;
"Om 2 år ska jag ha...."
Har du ett mål att arbeta mot blir det lättare att genomföra arbetet. Än om du inte har något mål alls.

Varför planering?
- Bättre överblick.
- Realistisk inställning till hur mycket tid du har på dig.
- Du skjuter inte upp arbetet.
- Mer målinriktad.
- Man får inte tid - man tar sig tid.

Planering ger dig bättre studieresultat med mindre arbetsinsats eftersom att:
-
Det hjälper dig att prioritera.
- Minimerar "tidstjuvar"

Detta är lite tips på hur man kan påverka sina studier endast genom att ta 10 minuter på t.ex. Söndagar och planera hur veckan ser ut. Det hjälper så mycket!





Postat av: Bella

Vad har hänt? :O

DATUM: 2008-09-25 | TID: 17:57:05
HEMSIDA: http://bellablogg.se
Postat av: Eric

Jotack, det är bra med mig =)

DATUM: 2008-09-25 | TID: 18:26:27
HEMSIDA: http://ericthegreat.blogg.se/
Postat av: Musikanta

Vi har ett fredagstema som heter Planering. Hittade till din blogg genom bilden av Gunilla Dahlgren. Jag lånade bilden av dig för att ha min blogg, men har länkat till dig så jag hoppas att du inte misstycker.



Vet du möjligen i vilken bok av henne bilden förekommer. Jag har fem böcker av henne men hittar den inte i någon.

Bra tips om planering f.ö.

Hälsningar Ingrid

DATUM: 2012-07-12 | TID: 22:34:26
HEMSIDA: http://Musikanta.blogspot.com

KOMMENTERA HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POSTADRESS: (publiceras ej)

HEMSIDA/BLOGG:

KOMMENTAR:

Trackback
bloglovin

RSS 2.0